Tilbage til nyhedsoversigten

Årets anden uddelingsrunde: 16 mio. kroner til 18 maritime projekter

Den 13. juli kan vi fejre vores 20-års jubilæum. I den anledning har vi i løbet af året udgivet og vil fortsætte med at kommunikere en række artikler, der kaster et historisk blik på vores aktiviteter og samtidig retter blikket mod fremtiden. Gennem vores 20 år har vi støttet over 1100 projekter – og når i år op på over 1 mia. kr. i samlede bevillinger til maritime innovationer og ideer. De seneste år har indsatsen især været koncentreret om vores tre fokusområder: iværksætteri og innovation, fremtidens medarbejdere samt grøn omstilling.

I årets 2. uddelingsrunde i juni har vi igen fornøjelsen af at bidrage til en række spændende projekter, der understøtter vores tre indsatsområder:

  • Maritimt iværksætteri og innovation (8 projekter)
  • Fremtidens medarbejdere (6 projekter)
  • Grøn omstilling (4 projekter)

Disse tre indsatsområder får nu selskab af endnu et – nemlig Maritim Sikkerhed & Beredskab inden for maritime teknologier og services. Vi har over det seneste halve år støttet projekter med fokus på dette, herunder etableringen af DIIS Maritime og Center for Naval Innovation and Adaptability. Til denne runde er vi glade for at yde finansiering til to iværksættervirksomheder, Flowpoint og Søens Tech, der begge har et decideret markedsfokus på sikkerheds- og forsvarssektoren.

På uddannelsesfronten giver vi en håndsrækning til CBS, der vil udvikle tre online HD-kurser målrettet søfarende. Kurserne skal være med til at give deltagerne en grundlæggende introduktion til forretning og økonomi i den maritime sektor.

Inden for grøn omstilling har vi prioriteret forskningsprojekter fra DTU og Danske Rederier. DTU vil dykke ned i mulighederne for elektrificering af container shipping mens Danske Rederier modtager en bevilling til at udvikle et ruteplanlægningsværktøj, der skal hjælpe skibe med at reducere deres påvirkning af biodiversitet i danske farvande – et emne, der får større og større opmærksomhed blandt rederierne.

Endelig er vi meget glade for allerede nu at have tage hul på støtte til projekter, der understøtter de 21 anbefalinger fra Vækstteamet for Det Blå Danmark, som blev afleveret til regeringen i marts. Èn af anbefalingerne handler om at øge Danmarks adgang til EU-midler og styrke internationalt samarbejde. Der er således bevilget et større beløb til denne indsats, der skal sikre styrket dansk adgang til international maritim innovation og funding, og ShippingLab har påtaget sig initiativet og fungerer som projektleder.

Herunder kan du læse mere om de 18 projekter, vi har valgt at støtte i andet kvartals uddelingsrunde.

Støttede projekter i juni 2025

Maritimt iværksætteri og innovation

FlowPoint Defence A/S har fået støtte til at udvikle et internt kommunikationssystem til brug på flådefartøjer, hvor projektet udvikles med henblik på NATO-godkendelse. Systemet samler og visualiserer skibsdata samt operatør inputs i realtid og hjælper med beslutningsstøtte under operationer samt forbedring af den interne kommunikation.
Læs mere om projektet her

Søens Tech ApS har fået støtte til udviklingen af et avanceret, autonomt undervandsfartøj, der er specialdesignet til overvågning og beskyttelse af hav og maritime installationer. Projektet sigter mod at styrke det maritime beredskab og integrerer AI-teknologi, hvilket gør fartøjet i stand til at operere både autonomt og fjernstyret. Dette initiativ vil bidrage til en mere bæredygtig og effektiv overvågningsinfrastruktur, der understøtter regionale behov.
Læs mere om projektet her

Next Turbo Nordic ApS har fået et lån til at udvikle og godkende en ny og mere effektiv Exchaust Gas Recirculation EGR-blæser til store skibsmotorer, der anvender udstødsgas-recirkulation til forbrændingsoptimering og reduktion af NOx. Den nye komponent udfylder et hul i markedet med hensyn til størrelse og pris.
Læs mere om projektet her

Incremental Maritime ApS har fået støtte til at udvikle digitale værktøjer, der automatiserer rådgivning om grønne brændstoffer og hjælper rederier med at reducere CO₂-udledning. Platformen bygger på dokumenterede besparelser og skal gøre rådgivningen skalerbar via datadrevet beslutningsstøtte.
Læs mere om projektet her

Cliin Robotics ApS har fået et innovationslån til at videreudvikle deres skrogrobot med opsamling af begroning og semi-autonom navigation. Løsningen skal sikre miljøvenlig rensning af skibsskrog og bidrage til at reducere CO₂-udledning og brændstofforbrug ved reduceret vandmodstand for skibene. Projektet skal gøre teknologien mere brugervenlig og klar til udrulning direkte til skibe, hvor besætningen selv kan betjene systemet.
Læs mere om projektet her

Maritim forskning

DTU Management har fået støtte til at udvikle modeller og værktøjer, der kan hjælpe med afklaring af potentialet i den udfordrende potentielle elektrificering i containershipping. Ved hjælp af avanceret netværksoptimering analyseres, hvor og hvordan batteriskibe kan indsættes i et rederis rutenetværk. Projektet skal munde ud i et beslutningsstøtteværktøj og publikationer til både forskning og industri.
Læs mere om projektet her 

IT-Universitetet i København har fået støtte til et et-årigt forskningsprojekt, der skal reducere den tid og computerkraft, der er påkrævet for at udføre AI-assisteret stuvningsplanlægning af containerskibe. Det vil forbedre de komplicerede analyser for containerskibe og havneoperationer, hvilket kan øge effektiviteten og forbedre den praktiske implementering.
Læs mere om projektet her 

Maritim erhvervsudvikling

Danske Rederier har fået støtte til at udvikle et digitalt ruteplanlægningsværktøj, som skal hjælpe med at reducere skibes påvirkning af havets biodiversitet. Værktøjet vil give navigatører adgang til miljødata, der kan informere om følsomme havområder og anbefale bæredygtige adfærdsmønstre under ruteplanlægning. Det omfatter bl.a. kortlægning af følsomme havområder og adfærdsanbefalinger til sejlads gennem disse.
Læs mere om projektet her

ShippingLab har fået støtte til at igangsætte en platform til hjælp for danske aktører inden for den maritime sektor med at søge og deltage i EU’s maritime innovationsprogrammer. Indsatsen omfatter rådgivning, partnerdannelse og støtte til ansøgningsforløb og projektudførelse.
Læs mere om projektet her 

Danske Maritime har fået støtte til en forundersøgelse af mulighederne for at udvikle et økosystem omkring bæredygtig skibsophugning, stålfremstilling og maritim produktion i området omkring Rødbyhavn.
Læs mere om projektet her

Søfartsstyrelsen har fået støtte til en kampagne, der sigter mod at forbedre det psykiske arbejdsmiljø og forebygge chikane og mobning ombord på danske skibe. Kampagnen har til formål at fremme en kultur præget af respekt og trivsel blandt besætningsmedlemmer, samt at tilbyde konkrete værktøjer til at håndtere konflikter. Kampagnen udvikles i samarbejde med rederier og faglige organisationer.
Læs mere om projektet her

DTU har fået støtte til at tilbyde uvildig, teknisk rådgivning i regulering af metan, lattergas og brintemissioner fra skibsfart til at understøtte primært lovgivere, interesseorganisationer og NGO’er. Projektet vil supplere og bygge videre på eksisterende forskningsindsats ved DTU.
Læs mere om projektet her

Smart Maritime Network har fået støtte til at afholde SMAGIC’25 – en tre-dages international maritim kongres der afholdes i København den 29. sept. til 2. okt. 2025, og som fokuserer på implementeringen af smarte, grønne og sikre shippingløsninger gennem innovation, digitalisering, bæredygtighed og stærke partnerskaber. Kongressen samler danske og internationale aktører til praktiske workshops, en højniveaukonference samt virksomhedsbesøg hos førende danske maritime virksomheder og institutioner for at fremvise deres førerposition inden for maritim innovation.
Læs mere om projektet her

DTU har fået støtte til at styrke det maritime tema på Digital Tech Summit 2025, der afholdes den 5. og 6. november i Øksnehallen. Projektet skal samle startups, forskere og virksomheder om innovation i det blå Danmark og fremme synlighed og netværk på tværs af sektorer.
Læs mere om projektet her

Maritime uddannelser og rekruttering

CBS har fået støtte til udviklingen af tre nye HD onlinekurser designet til søfarende ombord på skibe. Projektet sigter mod at opkvalificere den maritime arbejdskraft gennem kurser i Maritime Digitalization, Macroeconomics and International Trade samt Business Economics and Shipping, som vil blive tilbudt via fjernundervisning. Formålet er at gøre det mere attraktivt for søfarende at deltage i videreuddannelse og dermed styrke deres kompetencer.
Læs mere om projektet her 

Danske Rederier har fået støtte til at deltage som challenge partner i Open Innovation 2025, en tværfaglig innovation challenge for studerende fra DTU, KU og CBS. Projektet har til formål at udvikle innovative løsninger på aktuelle udfordringer i den maritime sektor, hvilket vil styrke forbindelserne mellem studerende og erhvervslivet samt fremme bæredygtighed og iværksætteri i industrien.
Læs mere om projektet her 

DTU har fået støtte til deres Økobåd-projekt, som har til formål at tiltrække ingeniørstuderende til en karriere inden for den maritime industri. Projektet involverer design og bygning af en båd, der skal deltage i Monaco Energy Boat Challenge, og det sigter mod at udvikle innovative løsninger til energieffektiv skibsfart.
Læs mere om projektet her

Mercy Ships Danmark har fået støtte til at styrke den maritime kapacitet ved at udvikle et teknisk og maritimt uddannelsesprogram. Dette program sigter mod at uddanne og certificere lokale besætningsmedlemmer, så organisationen kan sikre en stabil, sikker og effektiv drift af sine hospitalsskibe. Projektet giver samtidigt lokale afrikanske deltagere mulighed for at opnå nødvendige færdigheder og certificeringer, som STCW-certifikater, der tillader arbejde globalt.
Læs mere om projektet her

Tilbage til nyhedsoversigten