Tilbage til søgeresultatet

DTU Construct, Udvikle ekspertise til uvildig og teknisk rådgivning i regulering af metanslip fra skibsfart

Baggrund:

IMO og EU arbejder på metoder til at regulere udslip af metan og andre kraftige GHG’er fra skibsmotorer til bæredygtige brændstoffer, f.eks. med afgift på udslip og emissionskrav for skibsklassifikation. Nogle af disse GHG’er, såsom metan, har en meget kraftige drivhuseffekt, som selv i lave koncentrationer, vil kompromittere klimagevindsten ved at bruge et bæredygtigt brændstof. Det har derfor stor betydning at lovgivning og sanktionering af GHG-udslip udvikles, så den rammer proportionalt med skibenes reelle GHG-udslip under de reelle driftsbetingelser og der således skabes en incitamentsstruktur, der er gunstig for klimaet. Det er et både måle- og motor-teknisk vanskeligt område at lovgive på, så der er behov for at DTU kan tilbyde uvildig ekspertbistand til både myndigheder, industri og offentligheden. En sådan ekspertise forudsætter ikke kun teknisk viden om skibsmotorer og emissionsmåleteknikker, men i høj grad også et indgående kendskab til hvordan lovgivning udvikles, implementeres og håndhæves i IMO regi. Det er denne særlige kombination af kompetencer der vil blive udviklet med det foreslåede projekt.

Projekt:

Ovennævnte kompetencer vil blive udviklet ved at deltidsfinansiere en forsker i 2.5 år til at deltage sammen med søfartsstyrelsen, den danske maritime industri og NGO’er i IMO-møder og arbejdspakker angående GHG-emissionsregulering. Udover deltagelse i relevante IMO-møder er det også intensionen at deltage i IMO-udvalget Marine Environment Protection Committee (MEPC) og relevante arbejdsgrupper der har 4 møder årligt.

Forventede resultater:

At udvikle kompetencer på DTU til:

  • At yde teknisk rådgivning til søfartsstyrelsen, miljøstyrelsen og andre involverede parter i lovgivningsarbejde.
  • At oplyse industrien, NGO’er og offentligheden om den aktuelle udvikling i lovgivningsarbejde.
  • At kunne tilbyde uvildige konsulentydelser der undersøger og opklarer forhold i motordesign, driftsforhold, måleteknikker og lignende faktorer,der er vigtige at tage højde for i udfærdigelsen af en ny lov og kan bruges som bidrag til MEPC arbejdspakker.
  • At undervise ingeniørstuderende i hvordan lovgivning på det maritime område bliver til og hvilke randbetingelser de giver ingeniøren der arbejder i den maritime industri.
  • På sigt at tilbyde særlige kurser som er tilpasset industriens behov for efteruddannelse af ingeniører.

Information

Projektnavn:

Udvikle ekspertise til uvildig og teknisk rådgivning i regulering af metanslip fra skibsfart

Tema:

Maritim Erhvervsudvikling

Tid:

2025-2027

Kontakt:

Department of Civil and Mechanical Engineering
Anker Engelunds Vej 101
2800 Kongens Lyngby
http://www.dtu.dk