Baggrund:
Reduktion af skibsfartens emissioner er et erklæret mål for den maritime industri, som bidrager med ca. 3 % af verdens samlede emissioner. Recirkulation af udstødningsgas (EGR) i to-takts skibsmotorer er en af metoderne til at opnå dette. Disse EGR-systemer er opbygget af flere sub-systemer, som er dimensioneret ud fra skibsmotorens størrelse. EGR blæseren er en større selvstændig komponent, der er påkrævet for et velfungerende EGR-system
Projekt:
Fremstilling og godkendelse af en EGR-blæser med øget kapacitet og som er omkostningsoptimeret, og som vil være velegnet til større skibe og fremme accepten af denne teknologi, grundet en bedre cost-benefit-balance.
Forventede resultater:
Efter at have afsluttet udviklingen af maskinkomponenterne, sigter vi nu mod at bygge en test-prototype. Denne prototype vil gennemgå interne og eksterne afprøvninger under virkelige forhold, hvilket aslutnigsvist vil føre til marinegodkendelse og godkendelse til brug i 2-takts skibsmotorer. Det endelige godkendelsestrin for kommercialisering vil være et 1-årigt skibsforsøg.