Herunder finder du en oversigt over de seneste projekter, der er afsluttet.
Maritimt iværksætteri og innovation
De nedenstående projekter nævnes, da projektlån er udbetalt. Virksomhederne er stadig i fuld udvikling, og vi glæder os til at se potentialet for succes.
Kairos Technology, Modulær innovationsproces
Projektet har vist, hvordan maritime virksomheder kan styrke arbejdet med ny teknologi ved at anvende modulariseringsprincipper på innovationsprocesser. I samarbejde med rederier og teknologipartnere blev der testet tilstandsbaseret vedligehold på udvalgte skibe for at dokumentere økonomiske gevinster og driftsforbedringer. Resultaterne peger på, at en modulær tilgang kan gøre digitalisering mere effektiv og rentabel i den maritime sektor.
Se flere detaljer her
Maritime forskningsprojekter
North Sails A/S, Wind Propulsion Systems for Sustainable Commercial Ships – Modelling, Design and Cost Optimization
Projektet har i samarbejde mellem North Sails og DTU udviklet ny viden og konkrete modeller for vindbaseret fremdrift til kommercielle skibe. Gennem et ph.d.-forløb er der skabt et beslutningsværktøj, som kombinerer teknisk design, cost-benefit-analyse og ruteoptimering, og som gør det muligt at identificere den mest omkostningseffektive løsning for det enkelte fartøj. Resultaterne viser, hvordan automatiserede og aerodynamisk optimerede sejl (“wing sails”) kan indgå som en del af den grønne omstilling af skibsfarten. Projektet har bidraget til at bringe vinddrevet fremdrift tættere på kommerciel implementering, og forskeren bag ph.d.-forløbet er arbejder videre med kommercialiseringen.
Se flere detaljer her
Maritim erhvervsudvikling
Roskilde Universitet, Accelerating the Green Transition of the Blue Economies
Projektet har styrket Roskilde Universitets synlighed i den maritime sektor og vist, at universitetets kompetencer inden for grøn omstilling er højt relevante for branchen. Gennem partnerskaber med DFDS og Everlence, tre industrielle ph.d.-forløb og en række studenterprojekter er der skabt konkrete samarbejder med virksomheder. Ét projekt har allerede ført til udvikling af et forbedret produkt med kommerciel værdi, og flere studerende har fået job i maritime virksomheder. Samlet set har projektet bidraget til at bygge bro mellem forskning, uddannelse og erhvervsliv i arbejdet med den grønne omstilling af den maritime sektor.
Se flere detaljer her
Danske Rederier, Digital Tool to Assess Life Cycle Emissions of Vessels
Projektet har udviklet et digitalt værktøj, der gør det muligt for rederier at beregne og analysere et skibs samlede klimaaftryk gennem hele dets livscyklus – fra råmaterialer og bygning til drift, vedligehold og genanvendelse. Arbejdet er gennemført i tæt samarbejde med ReFlow og en række maritime aktører, og har resulteret i en fælles model for livscyklusvurdering (LCA), der følger internationale standarder og kan tilpasses forskellige skibstyper og driftsprofiler. Projektet har kombineret videnskabelig soliditet med praktisk anvendelighed og givet branchen et beslutningsværktøj, der understøtter grøn omstilling, dokumentation og strategisk planlægning. Samtidig har samarbejdet bidraget til en fælles reference for miljørapportering i sektoren og dermed styrket transparens og sammenlignelighed i den maritime branche.
Se flere detaljer her
DHI, Ultrasonisk antifouling – en ny standard for forebyggelse af begroning af skibe.
Projektet Ultrasonisk antifouling har testet ultralyd til at forhindre begroning af skibe for at reducere brændstofforbrug og CO2. Forsøg på to skibe gav blandede resultater, mens et havneforsøg i Australien viste tydelig effekt. Undervandsstøj kan dog påvirke havpattedyr, især marsvin, negativt. Der anbefales yderligere afprøvning og hensyn til ruteplanlægning for at mindske miljøpåvirkning.
Se flere detaljer her
DTU, Open Entrepreneurship: Flere forskningsbaserede maritime startups.
Projektet har gennem en baseline-undersøgelse dokumenteret seks nøgletemaer: iværksætteri, kapital, arbejdskraft, videndeling, vidensamarbejde og grøn omstilling. Kun få aktører vurderer, at sektoren ”i høj grad understøtter iværksætteri”, og adgang til risikovillig kapital fremstår som den største barriere. Evalueringen peger på behov for tidligere partnerskaber mellem startups, universiteter og etablerede virksomheder, bedre adgang til testfaciliteter samt en styrket indsats for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, herunder unge, kvinder og internationale talenter. En målrettet kommunikationsindsats bør synliggøre succeshistorier, styrke kendskabet til iværksættermuligheder og bidrage til at gøre sektoren mere attraktiv for både investorer og nye virksomheder.
Se flere detaljer her
Danske Iværksættere, Global Entrepreneurship Week 2024 – Fueling the Green & Innovative Future of Maritime
Projektet satte fokus på iværksætteri og innovation i Det Blå Danmark gennem Global Entrepreneurship Week 2024. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond blev åbningskonferencen afholdt i Esbjerg og fulgt op af et netværksmøde hos Danske Rederier. Initiativet samlede aktører fra hele det maritime økosystem – startups, virksomheder, investorer og studerende – og bidrog til at skabe nye forbindelser og øget opmærksomhed om maritimt iværksætteri. Projektet har styrket samarbejdet i sektoren og understøttet arbejdet med grøn og innovativ udvikling i Det Blå Danmark.
Se flere detaljer her
Danske Rederier, Folkemødet 2025
Det Blå Danmark deltog 12.–14. juni 2025 på Folkemødet i Allinge med Postbåden Peter som centrum. Over tre dage blev der afholdt 18 events med debatter, sejlads og Det Virtuelle Skibsunivers, som tiltrak både politikere, samarbejdspartnere og et bredt publikum. Temaerne spændte fra grøn omstilling og bæredygtighed til geopolitik, sikkerhed og fremtidens havne. Synligheden blev styrket med et nyt sejl, og deltagelsen gav værdifuld dialog med beslutningstagere og borgere. Folkemødet 2025 var en succes, og Det Blå Danmark planlægger fortsat deltagelse i 2026.
Se flere detaljer her
Udvikling af maritime uddannelser og rekruttering
UngHolbæk Dagundervisning, Maritim 10. klasse – Vejen til fremtidens blå Danmark
Projektet havde til formål at udvikle et maritimt 10. klassestilbud i Holbæk. I fire år har eleverne fået praktisk og teoretisk erfaring gennem sejlads, værftsarbejde og praktikophold i samarbejde med bl.a. DFDS, Scandlines og Karstensens Skibsværft. Mange elever er fortsat i maritime uddannelser, og projektet har styrket både rekrutteringen til branchen og Holbæks rolle som maritimt uddannelsescenter.
Se flere detaljer her
Oktober 2025
Den Danske Maritime Fond