Dette initiativ sigter mod at bygge et digitalt værktøj til at simulere forskellige skibskonfigurationer og livscyklusser ved hjælp af pålidelige, eksisterende data. Modellen gør det muligt at estimere skibes livscyklusemissioner. Projektet er drevet af Danske Rederier med support fra ReFlow og tilknyttede partnere, vil værktøjet være frit tilgængeligt for medlemmer af Danske Rederier.
Projektets hovedmål er at udvikle en konsolideret Livscyklusvurdering (LCA) model for skibe. Denne model vil hjælpe brugere med at undersøge forskellige scenarier ved hjælp af det digitale værktøj, herunder variationer i brændstoftyper, udstyrsalternativer og muligheder for at forlænge et skibs levetid.
Hvorfor det er vigtigt:
- Inklusion af livscyklusvurdering (LCA) i beslutningstagning ved konstruktion af nye skibe eller retrofitting af ældre er essentiel. LCA evaluerer et skibs miljøpåvirkning gennem hele dets livscyklus, hvilket hjælper med at træffe beslutninger, der maksimerer lønsomhed, mens miljøskade reduceres.
- Optimering af Design: LCA hjælper med at vælge miljømæssige og økonomisk fordelagtige designs og materialer til nye skibe.
- Øget Ressourceeffektivitet: LCA gør det muligt at identificere ressourceintensive stadier af et skibs liv og guide indsatsen for at reducere ressourceforbrug og affald.
- Forbedring af Energieffektivitet: LCA hjælper med at identificere energibesparende muligheder.
- Retrofit Beslutninger: LCA giver værdifulde indsigter i de økonomiske og miljømæssige effekter af retrofitmuligheder for ældre skibe.
- Risikostyring: LCA hjælper med at identificere miljørisici og regulatoriske udfordringer, hvilket hjælper med proaktiv risikohåndtering.
- Forbedring af Brand: Vedtagelse af LCA kan fremhæve en virksomheds engagement i bæredygtig skibsfart, hvilket potentielt kan forbedre markedspositionen.
Med strammere miljøreguleringer og øget offentlig bevidsthed om bæredygtighed bliver en LCA-drevet tilgang vital. Dette projekt sigter mod at give værktøjet til at gøre det.