Baggrund
Den maritime branche spiller en afgørende rolle for Danmarks økonomi og er en integreret del af vores nationale identitet. I dag står branchen over for udfordringer med klimaforandringer og behovet for en hurtigere grøn omstilling for at sikre Danmarks konkurrenceevne på det globale marked. Her har iværksættere potentialet til at drive forandringen, da der er et markant behov for nye innovative løsninger. Vi vil derfor forene økosystemet omkring de eksisterende og kommende iværksættere med formålet om at styrke deres forretninger og deres netværk. Dertil ønsker vi at vække den brede befolknings appetit på og kendskab til maritimt iværksætteri gennem en national rollemodelskampagne.
Projekt
Danske Iværksættere vil udvikle praksisorienterede initiativer med det formål at:
• Styrke det maritime iværksættermiljø gennem en storstilet åbning af den verdensomspændende iværksætteruge, Global Entrepreneurship Week, i Esbjerg d. 11. og 12. november. Åbningen vil være et knudepunkt for det danske og nordeuropæiske maritime økosystem, med fokus på at styrke maritimt iværksætteri gennem målrettede aktiviteter, netværksmuligheder og spændende diskussioner.
• Øge kendskabet til den maritime branche blandt den brede befolkning med en engagerende rollemodelskampagne, der vil oplyse om mulighederne inden for maritimt iværksætteri vha. inspirerende cases.
• Forankre projektets læring til “Maritime Innovation Summit”. Topmødet vil samle det maritime økosystem og projektpartnerne for at udarbejde konkrete politiske anbefalinger sammen for fremtidig innovation i den blå økonomi.
Forventede resultater
Netværksdannelse og relationsopbygning til centrale virksomheder og investorer er afgørende for iværksætternes succes. Mindst 15 procent af de deltagende studerende arbejder videre med at integrere, udvikle eller etablere deres løsninger i virksomhederne efter projektets afslutning. Derudover øges befolkningens kendskab til de maritime muligheder, og halvdelen af befolkningen bliver eksponeret for kampagnen. Flere bliver bekendte med de eksisterende tilbud til maritime iværksættere rundt omkring i landet. Kendskabsgraden til Den Danske Maritime Fonds virke øges også, og fonden modtager flere henvendelser fra maritime iværksættere, hvilket kan måles i antallet af ansøgte legater.