Tilbage til nyhedsoversigten

2024 blev et rekordår: 88 mio. kroner til Det Blå Danmark

 

 

Med afslutningen på årets fjerde og sidste uddelingsrunde kan vi med glæde konstatere, at 2024 har været et rekordår med uddelinger for 88 mio. kr. Det er det største beløb, vi historisk har uddelt på et enkelt år.

Det har været et år med mange stærke projekter inden for vores tre prioriteringsområder: Iværksætteri & Innovation, Fremtidens Medarbejdere og Grøn Omstilling. Alt sammen med det overordnede mål at bidrage til vækst og udvikling i dansk søfart og maritim industri.

Fyrtårnsprojekter i 2024

Blandt årets højdepunkter er vores nye samarbejde med Fonden for Entreprenørskab, der skal fremme interessen for maritimt entreprenørskab – fra folkeskolen til universitetsniveau – og bidrage til en fremtid med flere innovative maritime virksomheder.

Vi har også haft stort fokus på at skabe nye iværksættermiljøer og -programmer. Her har vi blandt andet støttet projekter som Maritime Stars-acceleratoren hos Erhvervshus Nordjylland og Erhvervshus Fyns BlueTech Startup Hub i Svendborg.

Derudover er vi i forbindelse med regeringens iværksætterstrategi glade for at være én af de ni fonde, som har indgået et nyt samarbejde med regeringen om at bygge flere og stærkere iværksættermiljøer. Dette samarbejde skal bidrage til at sætte Danmark – og selvfølgelig særligt Det Blå Danmark – på verdenskortet inden for maritim innovation.

I 2024 har vi desuden fortsat vores samarbejde med DTU Skylab gennem en rammebevilling til mikrolegater for maritime studerendes iværksætterprojekter. Denne model har vi nu inspireret CBS med, og vi kan netop i denne runde offentliggøre en rammebevilling til CBS-studerendes maritime iværksætterprojekter.

Ved denne årets sidste uddelingsrunde er vi også meget glade for at kunne offentliggøre et nyt samarbejde med Dansk Institut for Internationale Studier, som får en betydelig donation til etableringen af DIIS Maritime – et tværfagligt forskningsnetværk om international maritim sikkerhed.

Styrket fokus på forskning og iværksætteri

I årets sidste og fjerde runde har vi uddelt 22 mio. til 13 projekter. Her er maritim forskning i den grad blevet prioriteret med flere spændende projekter.

Som understregning af behovet for de ovenfor nævnte iværksætteraktiviteter, vi har støttet gennem året, ser vi fortsat en stærk iværksætterlyst i den maritime sektor. I december har vi støttet tre maritime startups med højrisikolån, der skal hjælpe dem videre i deres udvikling.

Indenfor forskningen har CBS modtaget støtte til at undersøge praktisk anvendelse af AI inden maritime forretningsmodeller, kort sagt hvordan går man fra AI hype til konkret værdiskabelse i praksis med anvendelsen af kunstig intelligens. Herudover er DTU bevilget midler til at forske i AI anvendelse til at tackle den velkendte udfordring i container shipping med re-positionering af tomme containere som konsekvens af ubalancer i global handel. Samtidig har Fredericia Maskinmesterskole fået midler til et praksisnært forskningsprojekt, der skal lette overgangen fra fossile brændstoffer til grønnere energikilder og styrke besætningers evne til at håndtere den øgede kompleksitet i moderne skibsfart.

Herunder kan du læse mere om de støttede projekter i årets sidste uddelingsrunde.

Støttede projekter i december 2024

Maritimt iværksætteri og innovation

MARHAZ har fået et iværksætterlån til at udvide sit produktudbud til at agere som one-stop serviceleverandør i forbindelse med klargøring og afvikling af ophugningsopgaver for fartøjer, der servicerer offshoresektoren. De nye produkter relaterer sig til håndtering af farlige materialer, som for eksempel asbest.
Læs mere om projektet her

HullROVER har fået endnu et iværksætterlån til at produktmodne sin HullROVER-undervands- letvægtsrobot. Robotten anvendes til priseffektiv rensning af skibsskrog under vand. Robotten har magnetisk fremdrift, anvender børsteteknologi til rensningen og kan suge skrogbegroning op. Med den kan man rense skibsskrog 24/7 og i stærk strøm og dermed udvide det operationelle vindue for dykkerfirmaer i sammenligning med gængse dykkeropererede rensemaskiner.
Læs mere om projektet her

DecarbonICE har fået støtte til at udvikle en maritim transportløsning i containers til CO2. I projektet udvikles delene af en alternativ værdikæde, hvor der ikke kræves større, dedikerede CO2-transportskibe.
Læs mere om projektet her

Maritim forskning

Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) har fået støtte til etablering og opbygningen af DIIS Maritime. Ambitionen er at opbygge et tværfagligt forskningsnetværk om maritim sikkerhed i international klasse på DIIS og uddanne fremtidens forskere i maritim sikkerhed. Netværket vil undersøge, hvordan geopolitiske spændinger og hybride trusler til søs påvirker de operationelle vilkår for Danmarks maritime sektor. Det skal også hjælpe sektoren og relevante myndigheder med at forstå de omskiftelige betingelser for sikkerhed.
Læs mere om projektet her

Copenhagen Business School (CBS) har fået støtte til et treårigt forskningsprojekt, der skal kortlægge, hvordan man går fra hype til konkret værdiskabelse i praksis med anvendelsen af kunstig intelligens (AI). Ved at se på virksomheders erfaringer fra AI-eksperimenter til AI-integration i forretningen, vil CBS i samarbejde med et større antal danske maritime spillere analysere AI-implementeringerne og uddrage læringer.
Læs mere om projektet her

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har fået støtte til et forskningsprojekt, der adresserer udfordringen i containershipping med, at asymmetri i global handel med containere kræver effektiv omplacering og repositionering af tomme containere. Virksomheder som Maersk identificerer håndtering af tomme containere som et vigtigt område for at forbedre operationel effektivitet. Projektet vil bruge kunstig intelligens til at finde nye, effektive måder at omfordele tomme containere på.
Læs mere om projektet her

Fredericia Maskinmesterskole (FMS) har fået støtte til projektet GREENition. Projektet sigter mod at lette overgangen fra fossile brændstoffer til grønnere energikilder i dansk færgefart. En skræddersyet metode til jobkravsanalyse vil blive udviklet for at identificere kompetencemangler og optimere opgavefordelingen mellem mennesker og teknologi i forbindelse med øget automatisering og andre innovative ændringer af færgerne. Målet er at styrke besætningers evne til at håndtere den øgede kompleksitet i moderne skibsfart og fremme effektivitet i branchen. Projektet udføres i samarbejde med Molslinjen og University College Lillebælt.
Læs mere om projektet her

Maritim erhvervsudvikling

Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping (MMMC) har fået støtte til at lancere en book & claim-platform, Katalist. Der er tale om en non-profit platform, der gør det muligt at forbinde leverandører af bæredygtig transport med lastejere. Initiativet har allerede interessetilkendegivelser fra et bredt udvalg af den maritime sektor og er baseret på forstudier, som tidligere er støttet af Fonden.
Læs mere om projektet her

Dansk Hydraulisk Institut (DHI) har fået støtte til at udvikle en offentlig tilgængelig database til hurtige analyser af den naturlige spredning af marine invasive arter. Databasen kan anvendes som grundlag for risikovurderinger i forbindelse med ansøgninger om undtagelser for krav om udledning af ballastvand. Både indenfor et såkaldt ”same-risk-area” og for individuelle skibsruter. Databasen vil give mulighed for hurtige og billige analyser af spredningen af marine-invasive arter med adgang for både industri, myndigheder og rådgivere.
Læs mere om projektet her

Relevent ApS har fået støtte til afholdelse af et maritimt seminar om cirkulær økonomi på LOOP Forum 2025, der afholdes den 29.-30. april 2025 i København. Formålet er at øge kendskabet til cirkulær omstilling i den maritime sektor og skabe tværsektorielle partnerskaber, der kan accelerere den cirkulære omstilling, samt inspirere til konkrete handlinger i maritime virksomheder.
Læs mere om projektet her

Maritime uddannelser og rekruttering

Copenhagen Business School (CBS) har fået støtte til at etablere et fundament for udviklingen af nye maritime startups. Med projektet vil CBS tilbyde mindre inkubationslegater á 25.-50.000 kr. til CBS-studerende med maritime forretningsidéer, der har potentiale til at blive kommercielt levedygtige løsninger på det Blå Danmarks udfordringer og behov. Derudover vil de udvalgte startups blive tilbudt en mentorordning ved Copenhagen School of Entrepreneurship, der skal støtte og hjælpe dem med at gå fra koncept til markedsorienteret løsning.
Læs mere om projektet her

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har fået støtte til en studietur til Asien i oktober 2025 for maritime ingeniørstuderende. Formålet med studieturen er at give de studerende mulighed for at opleve avancerede aspekter af både bygning og drift af skibe, hvor særligt den praktiske dimension i forhold til konstruktion vil have fokus.
Læs mere om projektet her

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har fået støtte til at kunne levere nye skibsrelaterede eksperimenter i DTU’s maritime forsøgshal, som både vil forbedre rekruttering og uddannelse af fremtidens skibsingeniører. Som en del af projektet vil DTU’s testtank for skibe blive opgraderet for at kunne undersøge modstandskomponenter for vinddrevne skibe, og der vil blive bygget et propeller-testapparat til at undersøge 3D-printede modelpropellere.
Læs mere om projektet her

Tilbage til nyhedsoversigten