Tilbage til nyhedsoversigten

Grønne skibe uden brændsler: Forskere vil løse shippingbranchens gordiske knude

Selvom rederierne investerer i grønne skibe, halter udbredelsen af grønne brændsler stadig bagefter. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond skal et nyt forskningsprojekt på Københavns Universitet undersøge, hvorfor værdikæden ikke følger med – og hvordan omstillingen kan accelereres.

Hvordan kan vi lave mere effektive politikker til at accelerere omstillingen i shipping? Og hvordan kan vi skabe et bedre grundlag for virksomhedernes beslutninger om investeringer? Disse to spørgsmål er omdrejningspunktet for et nyt forskningsprojekt på Københavns Universitet, som Den Danske Maritime Fond har bevilget støtte til.

Bag projektet står professor Teis Hansen og postdoc Oliver Bugge Hunt – to forskere med erfaring inden for grøn omstilling, blandt andet inden for shippingsektoren.

”Rederierne begynder at investere i grønne skibe, men investeringerne i grønne brændsler halter bagefter. Vores projekt undersøger, hvordan vi låser op for dén gordiske knude, så vi kan accelerere omstillingen,” siger Oliver Bugge Hunt.

Oliver forsker i globale værdikæder for grønne brændsler ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet, mens Teis, professor fra samme institut, forsker i blandt andet politik for grøn omstilling og systemtransformationer.

Fremtidens skibe sejler på beslutninger, der træffes i dag

Shipping er en kapitaltung sektor, der er præget af lange investeringshorisonter. Et skib, der bygges i dag, sejler typisk i 25 år eller mere – og beslutningerne, der tages nu, rækker derfor helt frem til 2050.

”Det haster med at få hele værdikæden for grønne brændsler på plads allerede nu, hvis klimamålene skal nås. Det er ikke nok at spørge, hvorfor rederierne ikke investerer i grønne skibe – for problemet er langt mere komplekst. Vi er nødt til at forstå hele værdikæden, og hvordan de forskellige led hænger sammen,” siger Teis Hansen.

Netop det er projektets formål: at undersøge politiske rammer, risikoforståelser og aktørers adfærd for at finde ud af, hvad der bremser investeringerne i grønne brændsler – og hvordan barriererne kan nedbrydes.

Et centralt fokus er risiko. Hvor brændselsproducenter har behov for langsigtede aftaler for at sikre finansiering, er rederierne vant til fleksible køb på kortere kontrakter. Den forskel i risikohorisont gør det svært at få værdikæden til at hænge sammen, og det bremser investeringerne i grønne brændsler.

”Der har faktisk ikke været meget forskning i, hvordan risiko påvirker investeringsbeslutninger og fordeler sig i grønne omstillingsprocesser. Vores projekt skal derfor levere viden, der gør det muligt at lave mere effektive politiske tiltag og forbedre industriens beslutningsgrundlag,” siger Teis Hansen.

Stor opbakning fra Det Blå Danmark

Projektet har en praksisnær tilgang og støttes af et advisory board med profiler fra både shipping- energi- og forskningsverdenen. De skal ikke bare rådgive, men også kvalificere projektets retning og sikre, at resultaterne er anvendelige i praksis.

“Vi har sammensat et advisory board med stærke profiler og beslutningstagere, der både har politisk fingerspidsfornemmelse og dybt kendskab til forretningsmodeller og markedsdynamikker. De skal hjælpe os med at holde projektet virkelighedsnært – og åbne døre til de aktører, vi skal i dialog med,” fortæller Oliver.

For både Teis og Oliver er det netop mødet med virkeligheden, der gør forskningen relevant og spændende.

”Vi glæder os til at komme ud og tale med aktører i og omkring shippingbranchen, samle empiri og få konkrete indsigter i, hvordan udfordringer og beslutninger ser ud i praksis. Det er i den dialog, vi får de perspektiver, der virkelig kan kvalificere vores forskning,” siger Teis.

Den Danske Maritime Fond muliggør forskningen

Den økonomiske støtte fra Den Danske Maritime Fond har været afgørende for at realisere det toårige forskningsprojekt. Ifølge Fondens direktør er der brug for ny viden nu:

“Den maritime sektor har store udfordringer med at skaffe de nødvendige grønne brændstoffer. En sikker forsyningskæde eksisterer simpelthen ikke endnu, selvom mange skibe bygget til grønne brændsler allerede er på søen. Efterspørgslen er der, og markedet for de grønne brændsler burde være i eksekvering, men det halter bagefter. Vi håber, at projektet kan bidrage med konkret viden om barrierer og muligheder – og engagere både aktører i og uden for Det Blå Danmark i fælles løsninger,” siger Lotte G. Lundberg, direktør i Den Danske Maritime Fond.

Og forskerduoen glæder sig til at bidrage:

“Støtten betyder, at vi kan fastholde og udvikle vores forskningsfokus på grøn omstilling i den maritime sektor – et område, der længe har været underbelyst, men hvor der i disse år sker rigtig meget. Der er stadig behov for ny viden, som vi glæder os til at kunne bidrage med,” fortæller Oliver.

Læs mere her om projektet her

Tilbage til nyhedsoversigten