Baggrund
Der sker årligt omkring 10.000 kasko forsikringsskader til søs. Disse besigtiges i dag, som de har været gjort igennem flere århundreder, af en havari inspektør eller besigtigelsesmand, som rejser ud til skibet og syner skibet og dets skade.
Survey Association udviklede i 2018 et Minimum Viable Product (MVP) for selv-syn, kaldet Athena Surveys.
Athena Surveys er en App, som skibets kaptajn eller maskinchef kan benytte i forbindelse med et indledende selv-syn af en skibsskade, som en havari inspektør efterfølgende kan gå igennem fra sit kontor, uden at skulle behøve rejse ud til skibet. Skadesrapporten kan slutteligt bruges af forsikringsselskabet til at afgøre, om sagen kan lukkes på baggrund af denne rapport alene, eller om skadesomfang og kompleksitet kræver, at inspektører rejser ud til skibet. Erfaringen viser, at det fysiske syn kunne spares væk i et ud af ti tilfælde.
Athena Surveys MVP’en er igennem et år blevet testet med succes af søfarende og forsikringsselskaber, og baseret på tilbagemeldinger fra kunder skal platformen nu færdigudvikles.
Projekt
Projektets formål er at produktudvikle MVP’en af Athena Surveys samt flytte den fra en monolit platform til micro services, hvorved kunderne kan skabe deres eget lukkede system for deres egne skibe. Systemet vil tillade, at synet foretages off-line, og når der er wifi eller anden mobildækning at transmittere den for viderebehandling. Systemet tillader både billeder, video og lydoptagelser for en bedre forståelse af tilstanden eller skaden ombord. Det endelige system vil gøre det muligt for ikke alene skibet og havari inspektøren at tilgå data, men også mægler, forsikringsselskab samt rederen.
Forventede resultater
Ved at digitalisere synsopgaven og gøre brug af skibets besætning, til at foretage selv-syn, vil der være besparelser for forsikringsselskabet, men også frembringelse af et datasæt for fremtidig analyse og skadesforebyggelse samt en formindskelse af forstyrrelsen på skibets normale drift.