Baggrund
Arktis er potentielt en hurtigere, mere direkte rute mellem havne i Europa, østlige Nordamerika og Asien. På grund af klimaforandringerne smelter mange gletschere hurtigere end før, og processen med at stykker af det grønlandske is bryder af, flyder væk og danner isbjerge er fremskyndet. Dette udgør en betydelig fare for skibsfarten. Ubemandede luftfartøjer (UAV) eller droner er en nøgle, der muliggør teknologi til arktisk luftfart. Droner tilbyder potentielle fordele som høj udholdenhed, reducerede omkostninger, øget fleksibilitet og tilgængelighed, hurtig implementering, højere nøjagtighed eller opløsning og reduceret risiko for mennesker og negativ indvirkning på miljøet. En langdistance drone komplet med isbeskyttelsessystemer og infrarøde kameraer monteret i en stabiliseret ramme kunne bruges til påvisning og sporing af potentielt farlige isbjerge. Rederierne kan bruge disse oplysninger til at finde sikrere og kortere ruter, hvilket i sidste ende vil reducere driftsomkostningerne betydeligt.
Projekt
Det overordnede mål med dette projekt er at udvikle et realtids antennedata indsamlingssystem til rederier, hvis skibe besejler arktiske farvande. Projektet består af udvikling af UAV’er med isbeskyttelsessystem, som finder sted på SDU UAS Center. Projektet betragter to typer droner: en fast vinge med vertikal start og landing (VTOL) teknologi og en rotorcraft. Hver har sine egne fordele. En fast vinge drone har mere effektiv aerodynamik, der giver fordelen ved længere flyvarighed ved højere hastigheder, hvilket muliggør større undersøgelsesområder pr. given flyvning. Den største fordel ved rotorcraft droner er muligheden for start og landing lodret. Dette gør det muligt for brugeren at operere inden for et snævrere område uden behov for et større landing / afgangsområde.
Forventede resultater
Det forventede resultat af dette projekt er en liste over anbefalinger og UAV specifikationer for rederier, der besejler arktiske farvande, og som vil bruge UAV’er til antennedataindsamling.