Baggrund
Danmark forfølger et lederskab indenfor den maritime sektor gennem forsøg med autonome teknologier og digitalisering samtidig med udvidelsen af arbejdsmuligheder til søs. Regeringens ‘Plan for vækst i den danske maritime sektor’ sigter mod at etablere Danmark som et førende søfartshub inden 2025. Med tanke på branchens økonomiske betydning forventes denne plan at øge eksporten og skabe arbejdspladser. Samtidig lancerede regeringen i 2+19 en strategi for udvikling af kunstig intelligens. Ved at kombinere disse strategier kunne man styrke Danmarks økonomi ved at udnytte AI i maritime anvendelser. Der eksisterer dog et teknologisk hul. På trods af lovende forskning indenfor AI anvender søfartsindustrien stadig konservative kontrolsystemer på grund af sikkerhedsbekymringer. Ny forskning og udvikling er nødvendig for at etablere en sikkerhedsramme for højtydende AI-baserede kontrolsystemer inden for den maritime sektor, som kan garantere 100% skibssikkerhed og stabilitet.
Projekt
Målet med projektet er at udvikle en sikkerhedskritisk kontrolramme for rullestabilisering af mindre fartøjer ved hjælp af passende matematiske barrierer for at sikre kontinuerlig skibsstabilitet og sikkerhed. Inden for denne ramme vil der blive udarbejdet en højtydende learningsbaseret kontrolenhed med fokus på tilpassede Reinforcement Learning metoder, der kan håndtere forskellige søforhold. Udvikling, simulering og test af denne innovative tilgang vil blive udført ved hjælp af digital tvillingeteknologi. Derefter vil dens praktiske levedygtighed blive demonstreret på et skib udstyret med en ny rullestabiliseringsmekanisme. Projektet vil blive udført som en del af et konsortium ledet af SDU Mechatronics med Dacoma ApS og SDU Fysik som projekt-partnere og Danske Maritime, Tuco Marine Group, Harbormax, Sternula og Blue Tech Center som projektstøtter.
Forventede Resultater
Resultaterne af dette projekt vil give partnerne en kontrolsystem-ramme med indbyggede sikkerheds- og robusthedsegenskaber, som vil have bred anvendelighed inden for alle AI-baserede maritime applikationer og dermed have en betydelig indvirkning på det automatiserede og optimerede marked for skibsstabilisatorer på verdensplan. Visionen er, at den foreslåede løsning vil blive en standard og dermed markant udvide porteføljen for de involverede industripartnere og bidrage til Danmarks mål om at blive en førende søfartshub i fremtiden.