Tilbage til søgeresultatet

DTU Management, Game Theory to achieve Sustainable RoRo Shipping through Competition (RORO-GT)

DFDS Truck and Trailer driving onto Ficaria Seawyas in GOT
DFDS Truck and Trailer driving onto Ficaria Seawyas in GOT

Baggrund

Søtransporten er anerkendt for dens lave miljømæssige påvirkning sammenlignet med luft- og vejtransport. For at reducere EU’s klimaaftryk er det Den Europæiske Unions ambition, at 30% af vejtransport med entransportlængde på mere end 300 km fra år 2030 skal flyttes til sø- eller banetransport. I år 2050 skærpes målet til mindst 50%. Hidtil er denne ambition mildest talt mislykket. Det er DTU’s hypotese, at en af årsagerne til denne fiasko er manglen på strategisk-analytiske værktøjer til brug for terminaloperatører og transportører inden for skibsfragt. Shippingvirksomhederne og terminaloperatørerne har primært koncentreret sig om at optimere driften. Selvom der i løbet af det sidste årti er udviklet adskillige værktøjer til beslutningsstøtte, mangler man stadig at tage hensyn til modvirkningerne fra konkurrenters (inden for vejtransport) eller kunders præferencer.

Projekt

For at gøre noget ved dette problem stiler RORO-GT projektet mod at identificere passende strategiske beslutninger, der kan understøttes ved at analysere kunders og konkurrenters adfærd. Projektet vil ikke kun give eksempler på sådanne værktøjer, men vil også give shippingindustrien ny og værdifuld ledelsesmæssig indsigt, der kan skabe konkurrencemæssige fordele. Modelleringsteknikken, der anvendes til at analysere sådanne konkurrencemiljøer, er spilteori. Undersøgelsen stiler mod at udvikle nye optimeringsmodeller og løsningsmetoder til undersøgelse af, hvordan optimeret prisfastsættelse af service, integreret med andre service-baserede beslutninger kan hjælpe short-sea shipping rederier med at tage bedre beslutninger. Danmark har altid haft en ledende rolle mht. at reducere emissioner fra søtransport og er i en unik position til at kunne gå foran i bestræbelserne på at reducere klimaaftrykket inden for godstransport i Europa. Da de fleste danske shippingvirksomheder opererer inden for Europa, vil det være enordel at være proaktiv inden for reducering af emissioner, idet dette vil kunne resultere i enkonkurrencefordel sammenlignet med mere passive strategier. Det er her, at RORO-GT projektværktøjerne forventes at få størst effekt.

Forventede Resultater

Samlet set kan danske shippingvirksomheder ved at benytte de metoder, der udvikles i dette projekt, ikke blot reducere deres indvirkning på miljøet, men også opnå et forspring på markedet, mens de er med til at støtte op om EU’s målsætning.

 

Information

Projektnavn:

Game Theory to achieve Sustainable RoRo Shipping through Competition (RORO-GT)

Type:

Almennyttigt

Tema:

Maritim Forskning

Tid:

2024-2026

Kontakt:

DTU Management
Akademivej
DTU – Building 358
2800 Kgs. Lyngby
www.man.dtu.dk