Elektrificering har indtaget bilindustrien og den offentlige transport – men hvad med verdens containerskibe? Med støtte fra Den Danske Maritime Fond vil et nyt forskningsprojekt på DTU undersøge, hvordan batteridrevne containerskibe bedst kan indtage havene. Kunstig intelligens og matematiske modeller spiller en afgørende rolle.
Forestil dig en hel flåde af containerskibe, der sejler på strøm i stedet for bunkerolie. Hvordan kan det lade sig gøre i praksis? Netop det spørgsmål stiller forskere fra DTU i SWITCH – et ambitiøst forskningsprojekt, der vil bane vejen for en grønnere fremtid i skibsfarten, som i dag står for en betydelig del af verdens CO2-udledning. Projektet gennemføres med sparring fra Mærsk, som skal sikre, at projektet afspejler virkelige udfordringer og muligheder i international containerfart.
Fra el-busser til containerskibe
Det er Richard Lusby, lektor på DTU, som står i spidsen for det nye forskningsprojekt. Idéen til SWITCH opstod i virkeligheden i arbejdet med elektrificering af busdrift, da Richard og hans kollegaer i flere år har arbejdet med avancerede matematiske modeller til at optimere beslutninger i komplekse infrastruktursystemer.
“Vi har længe regnet på batterier i andre sektorer, men i skibsfarten har det indtil nu virket urealistisk på grund af vægten og størrelsen af batterierne. Men nu ser vi, at teknologien udvikler sig. Batterierne bliver lettere, billigere og bedre – og adgang til grøn strøm bliver mere udbredt. Det åbner nye døre,” siger Richard Lusby.
Hvordan får man strøm til havs?
Hvor eksisterende forskning i eldrevne skibe typisk fokuserer på enkelte ruter og skibe, er målet med SWITCH at skabe en helhedsforståelse af, hvordan en elektrisk flåde kan fungere i det globale containerfartsnetværk. Og hvordan ruter, opladningspunkter og teknologivalg kan optimeres i samspil med hinanden.
”Vi vil bruge kunstig intelligens og optimeringsmodeller til at designe robuste rutenetværk, der kan fungere i virkeligheden – også når elpriserne svinger, vejret ændrer sig, eller efterspørgslen er uforudsigelig. Det handler ikke bare om at få ét skib til at sejle på strøm, men om at forstå, hvordan større flåder kan elektrificeres effektivt.”
Fra offshore-opladning til batteriskift
Projektet på DTU vil også analysere forskellige opladningsstrategier. I nogle tilfælde vil skibe kunne lade op i havnen, mens de alligevel ligger til kaj. Andre steder vil det måske være nødvendigt med dedikerede ladestationer – eller endda batteriskift med containerlignende moduler, der kan lastes og losses som almindelig fragt. Mulighederne er mange. Men det er de tekniske og logistiske udfordringer også.
“Vi skal finde de løsninger, der giver bedst mening både teknisk, økonomisk og miljømæssigt – og det kræver, at vi modellerer og optimerer netværket med alle de her faktorer i spil,” siger Richard Lusby og fortsætter:
”Det lyder futuristisk, men der er desuden allerede aktører, der ser på offshore-ladestationer. Og det kan blive nødvendigt – især på de længere ruter,” forklarer Richard Lusby.
5000 kilometer på én opladning
I første omgang vil SWITCH særligt fokusere på såkaldte intraregionale ruter – altså forbindelser inden for én verdensdel. Nuværende forskning peger på, at ruter på op til 5.000 km i bedste fald vil være mulige, hvis teknologien anvendes strategisk.
“Det er på de intraregionale ruter, at potentialet er størst lige nu. At elektrificere de transatlantiske ruter er fortsat urealistisk. Men her kan projektet måske pege på hybridløsninger eller langsigtede ændringer i skibsdesign,” siger Richard Lusby.
Støtte til et nyt paradigme
SWITCH modtager støtte af Den Danske Maritime Fond, som ser stort potentiale i projektet.
“Det er første gang, vi støtter et forskningsprojekt, der undersøger elektrificering af større containerskibe. Vi tror på, at projektet kan bidrage med vigtig, konkret viden – og inspirere branchen til næste skridt i den grønne omstilling af skibsfarten,” siger Lotte G. Lundberg, direktør i Den Danske Maritime Fond.
Projektet begynder officielt i november 2025, og Richard ser frem til at sætte gang i arbejdet:
“Når det kommer til stykket, handler vores forskning om at bruge matematik og avanceret AI til at skabe samfundsmæssig værdi og løse globale udfordringer. Hvis vi kan bidrage til, at containerskibe i fremtiden kan sejle grønnere, er det i mine øjne det hele værd,” siger Richard Lusby.
Læs mere om projektet her