International interesse i den fjernstyrede undervandsrobot, der er på vej til at blive implementeret i store havne verden over. Den danskproducerede ROV gør det lettere og hurtigere at rengøre skibsskrog og dermed sikre hurtigere sejlads og mindre brændstofforbrug.
Startupvirksomheden, Hydro Hull Cleaning, har med støtte over flere gange fra Den Danske Maritime Fond udviklet en undervandsteknologi, hvor man med et joystick, sonar og videomonitorering kan rense skibenes bund for konkylier og organismer – også kaldet biofouling. Sea Badger hedder den. Nu er undervandsfartøjet klar til at blive implementeret i store havne verden over og bidrage til en hurtigere og mere bæredygtig sejlads på tværs af verdenshavene.
”Vi har udviklet en undervands ROV, som er blandt verdenstoppen. Det har krævet flere års arbejde at nå hertil, men nu er vi i dialog med både NATO-flåder og kommercielle brugere om at lease vores teknologi til dem. Og nu er vi klar til at vise den globale skibsbranche, hvor godt vores produkt faktisk er,” siger Robert Kledal, der er CEO hos Hydro Hull Cleaning.
Startupvirksomheden har udviklet og finpudset deres prototype gennem flere år, og efter omfattende tests og beregninger, melder de sig nu klar til at gå på markedet med deres fjernstyrede undervandsrobot. Det skyldes ikke mindst en hjælpende hånd fra Den Danske Maritime Fond.
”Støtten fra Den Danske Maritime Fond har været livgivende for os. Det koster mange penge, ressourcer og mod at kaste sig ud i at udvikle en helt ny teknologi. Over flere gange har fonden vist sig at have stærk fagindsigt og en ikke bureaukratisk struktur, som gør dem til en optimal partner for os,” siger Robert Kledal.
Den Danske Maritime Fond valgte for første gang i 2014 at støtte projektet, hvor den første prototype blev udviklet. Sidenhen er tilflydt yderligere midler. Det er resulteret i to søstervirksomheder, hvoraf den ene udvikler og producerer ROV’en, Sea Badger, og den anden et tilhørende elektrisk system, en thruster, der både benyttes til undervandsfartøjet samt sælges til brug på andre undervandsfartøjer.
Skal løse flere af skibsbranchens udfordringer
Der har de senere år kun været en voksende interesse for at finde de gode løsninger til skibsrengøring i takt med at den grønne omstilling har gjort sit indtog i industrien. Og her byder Sea Badger sig til ved at kunne løse tre centrale problemstillinger.
For det første sejler skibene hurtigere, når bunden og siderne skrabes fri af snavs. Og sådan kan man samtidig spare på brændstoffet – og dermed også CO2-udledningen – men komme lige så hurtigt frem.
For det andet kan det være med til at sikre den globale biodiversitet. Når bunden lettere og oftere renses, undgår vi at skibe, der sejler på langfart, slæber invasive fremmed arter med hjem fra fx Brasilien til København, når de flyttes på tværs af havmiljøer. Det er en af de største trusler mod biodiversiteten.
For det tredje undgår man at bruge dykkere til at rense skibskrog. Gennem flere år har der været frygtelige historier forbundet med at lade lokale dykke ned på bunden af havne for at rense skibsskrog. Det er et meget farligt arbejde, og kræver derfor også de helt rette strømforhold for at kunne udføres. Det betyder, at en dykker kun kan udføre arbejdet, når der er strømforhold på max 1 knob, mens Sea Badger kan udføre arbejdet i strømforhold på op mod 3 knob.
Læs mere om de to søstervirksomheder her:
Copenhagen Subsea: https://www.copenhagensubsea.com/
Hydro Hull Cleaning: https://www.hhcleaning.dk/