Baggrund
Med udgangen af 2020 skal alle skibe, der anløber en havn i EU, eller som har et medlemslands flag vajende, have et såkaldt Inventory of Hazardous Materials (IHM) ombord. I 2009 blev IMOs Hong Kong Konvention om forsvarlig ophugning af skibe vedtaget, men den er ikke trådt i kraft endnu. Derfor har EU i mellemtiden, men med udgangspunkt i Hong Kong konventionens krav, vedtaget egne og strengere regler, som om lidt mere end 2 år gælder for op imod 30.000 skibe.
Et IHM anvendes til at sikre, at der er nemt tilgængelig viden om tilstedeværelsen af farlige materialer i skibets konstruktion og udstyr, som der skal tages forhåndsregler for i forbindelse med ombygninger, retro-fitting og når skibet skal ophugges. Udførelsen af IHM er et område, hvor efterspørgsel hurtigt kan overstige udbuddet, da arbejdet med IHM kræver særlige certificering af inspektører og godkendelse af IHM-leverandører for at kunne levere IHM til klassegodkendelse.
Projekt
Projektets kerneaktiviteter er at udvide IHM kapaciteten i Danmark og internationalt gennem uddannelse og certificering af MARHAZ tilknyttede inspektører, samt at opnå godkendelse af virksomheden som leverandør af services for de største klasseselskaber. Derudover består projektet af understøttende aktiviteter i forbindelse med udvikling og tests af innovative desktop- og on-site screeningsmetoder for selskabets kerneydelse – udførelse af IHM.
Forventede resultater
Projektet gør det muligt for MARHAZ at udnytte det forholdsvise lille vindue, der er til at skabe en succesfuld danskbaseret IHM-leverandør. MARHAZ forventer at opnå en øget tilgængelighed til dansk kapacitet af certificerede inspektører som muliggør at virksomheden kan møde et hurtigt voksende markedsbehov. Derudover forventer MARHAZ igennem projektet at blive i stand til at innovere og effektivisere virksomhedens IHM-arbejde, så det kan tilbydes som en en-mand-en-dag inspektion af høj kvalitet og samtidig møde markedets behov for en konkurrencedygtig og fleksibel service.