Baggrund
Skibe der sejler, i især tropiske vande, har behov for jævnlig rensning af skroget for at spare brændstof, samt forurene mindst muligt. Denne skrogrensning udføres i dag primært af dykkere, men kan gøres mere effektivt, sikkert og miljørigtigt af en maskine; en såkaldt ROV (Remotely Operated Vehicle), som desuden kan samle det afrensede materiale op, så man undgår unødig forurening og spredning af invasive arter. Der er stor interesse fra de store aktører efter denne ROV teknologi. Det forventes at der kommer en regulering af den maritime industri for at reducere spredningen af invasive arter, som det er set med behandling af ballastvand. En af hovedårsagerne til, at der ikke er sket en regulering endnu, er at der på nuværende tidspunkt ikke findes en effektiv teknologi til at afrense, opsamle og filtrere spildevand, organisk materiale osv. Den Danske Maritime Fond har tidligere støttet udvikling og fremstilling af selve rensemodulet til en sådan ROV, som har været testet i Algeciras og Singapore med mere end 1.000 timers run-time. Det er bl.a. på baggrund af dette arbejde, at udviklingen af Sea Badger MK2 er blevet besluttet.
Projekt
Udvikling og modning til serieproduktion, samt fremstilling af prototype af en ROV kaldet Sea Badger MK2, som skal anvendes til rensning af store skibsskrog i kommerciel drift. ROV’en vil desuden kunne opsamle og filtrere spildevand, samt organisk materiale på en effektiv måde og fører materialet via en slange op igennem et filter på følgebåd eller på land. På den måde kan ROV’en blive ved med at rense effektivt og hurtigt mens skibet ligger ved kaj og skal ikke stoppe for at tømme et filter.
Forventede resultater
Ambitionen er at Sea Badger MK2 har potentiale til at blive den foretrukne ROV teknologi inden for skrogrensning. Der er mulighed for at sætte en global standard og planen er endvidere at sikre tilgang til denne type service på hele kloden.
På dette link kan ses Sea Badger MK1 (den første prototype) i operation i Algeciras: YouTube video