Link til video: https://www.youtube.com/watch?v=iwRx4_GQF1A
Baggrund
Efter den lange boomperiode i 00’erne er det kommercielle landskab i tørlastshipping blevet mere komplekst. Ikke kun som følge af mere international lovgivning og øget gennemsigtighed, men også fordi udbuddet af skibe er blevet mere fragmenteret og mindre standardiseret. Boomet, i kombination med en stigende oliepris, afstedkom en kraftig vækst i antallet af nye værfter – hovedsageligt i Kina – og en kraftig vækst i antallet af såkaldte ECO-designs. Tørlastskibe er derfor ikke længere en standard hyldevare og kommercielle egenskaber kan variere stort fra skib til skib. Der er derfor et øget behov for at kunne analysere indkomstpotentialet af tørlastskibe. Som både operatør, lasteejer, skibsreder eller investorer er det væsentligt at sikre, at det skib man enten chartrer, køber, eller belåner, passer ind i den individuelle forretningsmodel.
Projekt
Projektet består i at videreudvikle VesselIndex.com (link til hjemmeside) til et online værktøj for tørlastindustrien, som sætter brugeren i stand til at opnå en uafhængig og professionel vurdering af indkomstpotentialet af et hvilket som helst tørlastskib og sætte det i relation til andre tørlastskibe. Med projektet kommer VesselIndex.com til at tilfredsstille det aktuelle behov for beslutningsstøtte ved at sætte brugeren i stand til at beregne en individuel værdi på vidt forskellige skibe under skiftende markedsforhold, for derved at kunne optimere indtjening samt reducere tidsforbrug.
Forventede resultater
Liengaard & Roschmann forventer at projektet vil bringe Vesselindex.com til et niveau hvor brugeren kan:
a) modellere scenarier baseret på brugerdefinerede parametre, så som fremtidige forventninger til fragtmarked og brændstofpriser. Dermed kan brugere få støtte til at foretage risikovurderinger af langsigtede forpligtelser (”Scenario”),
b) foretage optimeringsberegninger i forhold til hvordan et skib kan beskrives kommercielt for at opnå den størst mulige attraktion på markedet og dermed forbedre indtjeningspotentialet (”Optimal Speed”),
c) udføre ”live” due diligence på skibets kommercielle beskrivelse af fart og forbrug (”Live Due Diligence”),
d) tildele individuel værdi til kommercielle skibsfeatures (”Vessel Features”),
e) håndtere sin portefølje af skibe gennem favoritlister og andre administrative funktioner med henblik på at understøtte brugerens kommercielle aktiviteter (”Favorites”).