Baggrund:
Klima er på alles læber men ikke altid i vores handlinger. Forskningen omkring klima- og biodiversitetskrisen er skræmmende. Den beskriver en klar og tydelig fremtid, som vi alle ser i øjnene. Men vi kigger ned i jorden i stedet. Og det er ikke, fordi vi er dårlige mennesker, der ikke vil gøre det bedste. Hvordan skal vi så gøre noget ved krisen? Vi skal engagere os med fokus på det positive, belønningen, det nære og forståelige. Vi skal fysisk føleforandringen og dens løsning og trigge de centre i hjernen, der lukker op for handling i stedet for at lukke ned.
Projekt:
Projektet omhandler et særligt udviklet fokus på Det Blå Danmark under Tomorrow Festivalen, der afholdes 3-4 september 2021 i Tunnelfabrikken. Med afsæt i FN’s 17 verdensmål udgør videnskab og forskning grundstenen i projektet. Projektet arbejder med at forvandle verdensmålene til konkret handling.
Aktiviteter:
1. Det Blå Danmark som Summit partner: Summit har fokus på ‘Green Finance’ og med partnere såsom PensionDanmark vil Summit involvere internationale aktører såsom IGCCetc. der repræsenterer investorer med mere end 2 billioner dollars i deres portefølje. Deltagelsen af netop disse globale aktører og deres investeringskraft gør tilstedeværelsen af Det Blå Danmark ekstra relevant idet 87% af virksomhederne i den danske maritime industri har moder-eller datterselskaber i udlandet.
2. Transport i fokus på inspirationsrejserne indenfor mad og tøj. Inspirationsrejserne er temaområder på festivalpladsen med fysiske installationer, konkrete løsninger og et refleksionsrum, som adresserer en given udfordring, dets effekt på det individuelle og kollektive, og hvad vi sammen kan gøre ved det.
Forventede resultater:
Projektet bliver et vigtigt værktøj til at understøtte Det Blå Danmarkspositionering i en international diskussion af finansieringen af den grønne omstilling. Projektet er ligeledes et vigtigt skridt i at arbejde med de nødvendige adfærdsændringer og forankring af den folkelige opbakning til Det Blå Danmark, der skal til for at støtte op om bæredygtige transportformer. Særligt i kølvandet på coronakrisen er det nødvendigt for Det Blå Danmark at positionere sig såvel internationalt som nationalt, og branchens deltagelse i Tomorrow vil kunne bidrage til en synliggørelse af branchens væsentlige rolle i den globale grønne omstilling.