Baggrund
Den Europæiske Union (EU) har i årevis anerkendt vigtigheden af søtransport for den bæredygtige vækst i Europa. The European Green Deal inkluderer bl.a. ambitioner om at reducere drivhusgasemissioner i godstransporten samt at flytte mere gods fra vej- til vandtransport, hvilket udover energieffektivisering og brug af nye brændstoffer indbefatter generel optimering af det Europæiske transportnetværk. Indtil videre er dette dog ikke lykkedes, da transportandelen ad sø- og vandvejene begge er faldet over de sidste adskillige år, mens vejtransporten, som den eneste transportform, er steget. En række eksperter er af den overbevisning, at mindre, autonome skibe kan være løsningen, da disse kan muliggøre grønnere transportnetværk med øget fleksibilitet og større konkurrencedygtighed.
Projekt
Man kan i praksis og i nyere forskning se, at en væsentlig barriere for implementeringen af grønnere maritime transportformer er eksisterende forretningsmodeller. Det forventes, at aktører i logistiknetværk i stigende grad bliver nødt til at tænke i hele økosystemer for at overkomme disse barrierer, hvor implementering af ny teknologi og processer vil foregå i brede samarbejder. Adskillelige forsknings- og innovationsprojekter har arbejdet med udviklingen af mindre, autonome skibskoncepter, men forskning i transportøkosystemer og dertilhørende kommercielt realistiske forretningsmodeller har indtil videre været yderst begrænset. Dette Ph.d.-projekt vil, med udgangspunkt i detaljeret kommerciel og operationel indsigt hos Rederierne, undersøge de grønnere økosystemer og dertilhørende forretningsmodeller muliggjort af autonome skibe.
Forventede resultater
Ph.d.-projektet forventes at levere ny viden ved at kombinere forskning i innovative forretningsmodeller og økosystemstænkning med operationel og teknisk viden om shipping og autonom skibsfart. Derigennem vil projektet analysere, hvordan autonome skibe kan bruges til at transportere last på tværs af havne og terminaler på indre vandveje i det Europæiske transportnetværk for hermed at kunne tilbyde grønnere og kommercielt bæredygtige transportmuligheder, som kan bidrage positivt til Danmarks og EU’s klimaambitioner.