Baggrund
På verdensplan findes ca. 12.000 tørlastskibe og ca. 13.000 olie/kemikalieskibe. Disse skibe skal have renset deres lastrum, når de skifter fra en ”beskidt” til en ren last. Denne operation sker typisk 2-4 gange årligt pr. skib. Rensningen påkræver forskellige kemikalier, processer og udstyr – afhængig af karakteren samt lasten, der skal renses efter. Indkøb af rengøring af last, skrue, skrog m.v. foregår telefonisk eller på mail. Rengøring af lastrummet er afgørende for, at skibe kan modtage og transportere den næste last. Liggedage er dyre, og gennem CleanQuotes platform kan potentielle omkostninger reduceres. CleanQuotes platform faciliterer i dag, at rederierne kan anmode om rengøringspris i en given havn på verdensplan og opnå forskellige tilbud fra leverandører. Prisoptimeringsplatformen, hvor leverandører kan findes på verdensplan, har foranlediget, at den store kundebase, som findes på platformen i dag, har efterspurgt at kunne styre hele deres operation fra platformen og ikke blot anmode om enkelte tilbud på udvalgte havne.
Projekt
En videreudvikling af platformen vil styrke rederiernes operation og overblik – fra mails og anden kommunikation og til et centralt sted at styre rengørings data fx lager, prishistorik, udledning, spild etc. for alle skibe fra alle konterer på verdensplan. Det nye projekt er centreret omkring muligheden for at uploade virksomhedens flåde på platformen. Et 100% overblik over alle skibe vil danne grundlag for at operatøren kan samle og automatisere alle opgaver vedr. rengøring. Rengøringsprocessen initieres med at en lagerliste ”Remaining on Board list” (ROB) sendes til skibets kaptajn, som responderer med den aktuelle lagerbeholdning af rengøringsartikler/-kemikalier på skibet, samt hvad der mangler for at kunne udføre næste rengøring. ROB-listen vil fremover automatisk blive opdateret og gemt for det specifikke skib. Operatøren vil altid vide, hvor denne vitale information opbevares, i stedet for at være nødsaget til at identificere den i mailboksen. Lagerstatus gør operatøren proaktiv ift. at kunne undgå liggedage i havne, da platformen giver alarmer på lav lagerstatus. Ved at have uploadet hele flåden på platformen kan operatøren via AIS (Automatic Identification System) se, når et skib bevæger sig, og herved får rederiet en alarm om at rengøring skal bestilles, hvis skibet ikke vil risikere forsinkelser. Via ETA (estimated time of arrival) algoritmer kan CleanQuote beregne deadline for, hvornår en ordre senest skal afgives for at sikre rettidig levering. Disse algoritmer indeholder sejltid, levering på land, kødannelse og vejrforhold etc. Sidst vil CleanQuote opgøre brugen af grønne vs. skadelige kemikalier, således skibet har et regnskab over dets udledning. Denne service er efterspurgt blandt rederierne.
Forventede resultater
Pris og tid er det vigtigste for branchen. Ved at kunne benchmarke pris har vi løst det ene problem i dag. Projektet skal løse det andet problem: ”tid”. Det gør vi ved at digitalisere og automatisere indkøbsprocessen fx sikre lager på skibet til operationen via ROB listen, lager alarmer og rettidig bestilling og levering vha. AIS alarmer. Hertil kommer, at processen vil eliminere overindkøb/spild og ligeledes gøre det muligt for rederierne at opgøre brug af skadelige kemikalier.