Baggrund
Vi har alle stiftet bekendtskab med revenue management, når vi booker flyrejser. Prisen er ikke fast, men varierer alt efter hvor tidligt vi booker, hvornår vi vil rejse og mange andre forhold. Målet for flyselskabet er rimeligt nok at skabe den størst mulige indtjening med en given transportkapacitet.
Revenue management i containershipping har samme formål. En overset udfordring ved at overføre avancerede revenue management teknikker fra luftfartindustrien er dog, at de antager at transportsystemets restkapacitet er let at beregne. Dette er tilfældet for fly, men ikke for containerskibe, hvor der kan være en lang række komplekse årsager til, at en ubrugt position ikke kan anvendes.
Optivation Analytics er et søsterselskab til Optivation, der er en forskningsbaseret virksomhed med mere end 10 års erfaring i udvikling af stuvningsalgoritmer. Optivation Analytics ønsker at udvikle en softwareværktøjspakke, der passer ind i containerrederiernes nuværende revenue management arbejdsprocesser og anvender stuvningsalgoritmer til at realisere datadreven beslutningstagning.
Projekt
Projektets formål er at udvikle et minimum viable product (MVP) for dette softwareprodukt over fire måneder i efteråret 2019 i samarbejde med potentielle kunder. MVP’en består af en stuvningsalgoritme, der kan beregne et skibs nøjagtige restkapacitet over flere havneanløb ved at simulere dets stuvning. Algoritmen kobles til en brugergrænseflade i en cloud-løsning, der kan tilgås med en webbrowser.
Forventede resultater
Det forventes, at MVP’en kan demonstrere til potentielle kunder og investorer, at produktet er værd at modne og markedsføre i to efterfølgende udviklingsfaser.
Projektets væsentligste resultater er derfor
• Funktionel software, der demonstrerer, at højere profitabilitet kan opnås i containershipping, hvis der anvendes revenue management processer, hvor skibenes rest-kapacitet baseres på stuvningssimulering frem for de statiske modeller, der anvendes i dag.
• Bedre kobling mellem kommercielle og operationelle funktioner i rederierne ved at dele samme målsætning for skibenes anvendelse.
• Bedre anvendelse containerskibes kapacitet generelt med mindre miljøbelastning til følge.
• Styrkelse af maritim softwareudvikling i Danmark med rødder i kunstig intelligens.