Tilbage til nyhedsoversigten

Ny forskning skal vælge sejl til fremtidens skibe

Maersk-Pelican

Nyt forskningsprojekt skal bane vejen for sejl på fremtidens containerskibe og gøre det let at finde den optimale løsning afhængig af skibstype, rute og budget.

Et større fokus på grøn omstilling har betydet en stigende interesse blandt skibsejere og operatører for grønne fremdriftsalternativer til de fossile brændstoffer. Det har betydet et overraskende comeback til sejl, der i nye og innovative versioner skal hjælpe den maritime branche med at udlede færre drivhusgasser.

Men størstedelen af løsningerne til mere vindbåren sejlads er fortsat forbundet med usikkerhed, og der findes ikke en one-size-fits-all. Derfor skal et nyt forskningsprojekt fra DTU på virksomheden North Sails, med støtte fra Den Danske Maritime Fond, kortlægge potentialet ved vindfremdriftsteknologier på forskellige ruter.

Målet er at udvikle et analyseværktøj, der kan beregne, hvilke teknologier, der er mest optimale til et bestemt skib på en bestemt rute, så det bliver lettere at vælge den mest optimale løsning afhængig af skibstype, rute og budget, fortæller Martina Reche Vilanova, der er PhD på forskningsprojektet:

”Det er svært for rederier og operatører at gennemskue, hvilket Wind Propulsion System, der er den optimale til deres specifikke behov og krav. Rotorsejl, rigide vingesejl, dragesejl mv. kan hver især være overlegne på et bestemt sæt af ruter, skibe og operationelle løsninger – men det er helt umuligt at udpege én generel løsning, der er optimal på alle ruter. Derfor er vores mål at udvikle et værktøj, der ud fra den rute og skibstype, man står med, gør det muligt for operatørerne at se, hvad der vil virke bedst for dem. Det handler om at gøre det lettere og sikrere at vælge den grønne løsning.”

Selv om der er stor interesse i at investere i vindteknologier, fordi mange tror på potentialet, er det meget komplekst at forstå og afkode fordele og ulemper ved en bestemt vindteknologi, fortæller Martina Vilanova.

Ambitionen er, at cost-benefit analyseværktøjet kan ruste branchen til at udnytte vindens potentiale optimalt og derved fremskynde den grønne omstilling. Det vil ligeledes sænke den økonomiske byrde på operatørudgifter og tage højde for de driftsmæssige begrænsninger, når de rustes til at træffe den mest optimale beslutning, der passer til deres behov.

North Sails skal efter planen implementere værktøjet og bruge det internt i deres rådgivning til potentielle kunder.

Vigtigt analyseværktøj til at fremskynde grøn omstilling

Den maritime branche har de seneste år udviklet sig med stor hast, og det er blevet normalt at se nye, innovative teknologier i brug på danske skibe. Der bliver fortsat testet, udviklet og diskuteret hvad de bedste løsninger er – men flere sættes også i søen end nogensinde før.

Det glæder Lotte G. Lundberg, der er direktør i Den Danske Maritime Fond. For det er netop tiltag som disse, der bliver spejdet efter i ansøgningsbunken, når der fire gange om året skal uddeles støtte. Men mindst lige så vigtigt er det at blive i stand til at vælge den rette løsning blandt de mange muligheder. Og det er netop her projektet fra North Sails, kommer til sin ret:

”North Sails er et meget spændende erhvervsforskningsprojekt, der tager fat i de mange endnu uudforskede muligheder med vind som energikilde. Projektet bliver forhåbentligt et stærkt bidrag til mange forskellige aktører i Det Blå Danmark og kan hjælpe branchen på vej mod fremtidens fossilfrie fremdriftsenergi, når beslutningsgrundlaget for vindfremdriftsteknologier bliver stærkere”, siger Lotte G. Lundberg.

Støtten fra Den Danske Maritime Fond til North Sails sker med henblik på at udvikle branchens viden indenfor vindfremdriftsteknologier og konkrete værktøjer, der gør den grønne omstilling lettere og mere tilgængelig for flere aktører i Det Blå Danmark.

Tilbage til nyhedsoversigten