Med støtte fra Den Danske Maritime Fond har CBS Executive Fonden iværksat uddannelsesprogrammet The Blue Board Leadership Program. Programmet klæder bestyrelsesmedlemmer på til at træffe vigtige, men svære beslutninger i en konstant foranderlig global shippingverden. Det første hold løb af stablen med stor succes i 2022, og derfor integreres uddannelsen nu som en fast del af kataloget.
Kravene og forventningerne til de ”blå” bestyrelser og topledelser er stigende, og de maritime bestyrelser står over for en øget kompleksitet og uforudsigelighed på verdensplan. Dekarbonisering transformerer branchen, og international regulering skaber helt nye spilleregler, der stiller helt nye krav til branchens medarbejdere på områder som digitalisering, cyber sikkerhed og ESG – og ikke mindst også til de blå bestyrelsesmedlemmer, der skal træffe de vigtige beslutninger.
Med støtte fra Den Danske Maritime Fond har CBS Executive Fonden oprettet The Blue Board Leadership Program – et uddannelsesprogram for fremtidige og nuværende maritime bestyrelsesmedlemmer. Formålet er at give dem de rette kompetencer, værktøjer og sparringspartnere til at håndtere den øgede kompleksitet i deres arbejde. Tine Roed, Direktør hos CBS Bestyrelsesuddannelserne, fortæller at uddannelsen nu er mere relevant end nogensinde før:
“Der sker i disse år rigtig meget for maritime virksomheder, der på grund af uforudsete udfordringer, som fx Corona pandemien, krig i Ukraine og forsyningskrisen er nødt til at navigere i en verden, hvor det eneste forudsigelige er det uforudsigelige. Den hastige forandring og usikkerheden gør, at der konstant og med høj hastighed skal træffes vigtige og svære beslutninger i bestyrelseslokalerne. Derfor er det afgørende, at bestyrelsesmedlemmerne er bevidste om deres ansvar og besidder de rette redskaber og kompetencer,” siger Tine Roed.
Uddannelsesprogrammet fandt første gang sted i efteråret 2022, hvor Den Danske Maritime Fonds støtte var med til at muliggøre projektets opstart. Lotte G. Lundberg, der er Direktør hos Den Danske Maritime Fond, var ikke i tvivl om uddannelsens potentiale, da hun første gang stiftede bekendtskab med initiativet:
”Vi er begejstrede over, at vi nu får en fast bestyrelsesuddannelse, der retter sig udelukkende mod det maritime og de særlige egenskaber, der kræves for at navigere på det område. Jeg ved fra mine egne erfaringer som bestyrelsesmedlem, hvor vigtigt det er, at dem, der sidder rundt om bordet i et bestyrelseslokale, har de rette kompetencer og er klædt helt rigtigt på til det. De beslutninger, de træffer, sætter retningen for søfarten og industriens udvikling på vigtige områder, som fx den grønne omstilling, cyber sikkerhed og forsyning i mange år frem,” siger Lotte G. Lundberg.
Programmet finder sted én gang årligt, og består af to adskilte moduler på hver fire dage.
Motiverede og engagerede deltagere fra hele verden
Programmet faciliteres af omkring 25 erfarne professorer, bestyrelsesledere, rådgivere og industrieksperter, hvor deltagerne prøver kræfter med mere end 20 brancherelevante cases, der tager afsæt i vigtige udfordringer og dilemmaer, som bestyrelser i globale maritime virksomheder står over for:
”Deltagerne møder de samme udfordringer og problematikker, som de kender fra bestyrelseslokalet. Og gennem vores fagligt mangfoldige og kompetente sammensætning af facilitatorer bliver udfordringerne belyst fra et 360-graders perspektiv, som klæder deltagerne på med nye perspektiver samt viden og indsigt, der gør dem i stand til at stille de kritiske spørgsmål, der er nødvendige at stille i et bestyrelseslokale,” siger Tine Roed.
Den case baserede undervisning lægger op til en aktiv deltagelse med vidensdeling og faglige diskussioner i højsædet, og det er tydeligt at mærke deltagernes motivation for at lære og hjælpe hinanden:
”Der er en enorm lyst til at bidrage til hinandens viden. Deltagerne engagerer sig i de faglige diskussioner, hvilket skaber et forum, hvor der videndeles, inspireres og ikke mindst opbygges relationer deltagerne imellem, så de ikke blot går herfra med nye redskaber og kompetencer, men også med et styrket netværk, som efterfølgende kan bruges til sparring i det daglige bestyrelsesarbejde,” siger Tine Roed.
Der har været positive tilbagemeldinger både under og efter forløbet, hvor flere deltagere har anbefalet uddannelsen til folk i deres netværk. Èn af de deltagere, der er meget tilfreds med forløbet, er Per Lange, der er CEO og bestyrelsesmedlem i Ultranav International ApS:
”Vi blev mødt af dygtige og erfarne undervisere, der forstod at gøre undervisningen interessant for kommende såvel som mere erfarne bestyrelsesmedlemmer. Den internationale variation i deltagerne gjorde vores diskussioner virkelig interessante og ikke mindst relevante i den komplekse verdenssituation, vi oplever i disse år. Det var med til at klæde alle stærkt på med en faglig indsigt og et vigtigt netværk til vores fremtidige bestyrelsesarbejde”.
Det glæder Per Lange, at CBS Executive Fonden nu har grebet bolden og startet en international blå bestyrelsesuddannelse, der matcher Danmarks rolle som internationalt kraftcenter for de maritime erhverv.
Uddannelsen løber næste gang af stablen i november og der er allerede mange tilmeldinger. Du kan læse mere om uddannelsen eller tilmelde dig, hvis du trænger til at forny dine værktøjer til brug i bestyrelseslokalet på CBS Executive Fondens hjemmeside: