Baggrund
En leverandør af Supply Chain Management (SCM) tjenester er ansvarlig for at orkestrere sine kunders forsyningskæder, hvilket fører til komplekse beslutningsprocesser vedrørende håndtering og transport af last, samtidig med at omkostninger og udledning af drivhusgasser minimeres og kommercielle krav imødekommes. De forsyningskæder, der fokuseres på i dette projekt, involverer systematisk containerisering af varer og søtransport på hovedbenet. Planlægningsbeslutningerne inkluderer: hvordan man afhenter varer fra deres oprindelsessted, hvordan man dirigerer dem til et lager og pakker dem i containere, hvordan man dirigerer containerne gennem et multimodalt netværk, identifikation af vigtigste maritime transportben, og hvordan man leverer varerne, efter at de er blevet pakket ud af containerne, alt under overholdelse af de kontrakter, der er underskrevet med godstransportørerne.
Projekt
Dette forskningsprojekt sigter mod at udvikle et beslutningsstøtteværktøj til at hjælpe SCM-tjenesteudbydere med at forbedre deres planlægningsoperationer omkring containertransport, som i dag for det meste udføres manuelt i tidskrævende og sandsynligvis væsentligt suboptimale processer. SCM-tjenesteudbydere vil drage fordel af forskningen ved at kunne øge planlægningseffektiviteten og søtransportkapaciteten, og opnå bedre udnyttelsesgrad af containerne. Projektet vil bidrage til forskningsområdet for SCM ved at integrere distributionsplanlægning i en samlet løsning samtidig med at miljøpåvirkningerne minimeres.
Forventede resultater
Projektets forventede bidrag er:
1) Udvikling af en optimeringsmodel til planlægning for en enkelt kunde.
2) Implementering af et hurtigt beslutningsstøtteværktøj til at løse optimeringsmodellen.
3) Udvidelse af værktøjet til også at omfatte planlægning af flere kunder og derved udnytte deling af transport- og oplagringskapaciteter.
Det implementerede beslutningsstøtteværktøj vil blive evalueret ved hjælp af data leveret af Maersk A/S. Der forventes forbedringer på 5 til 10% i forhold til de resultater, der kan opnås med den nuværende manuelle planlægningspraksis, samtidig med at der indføres reduktion af drivhusgasudledninger. Målsætningen er, at resultaterne skal kunne opnås inden for 2 til 15 minutter for at kunne muliggøre en effektiv planlægningsproces.