Baggrund
Den stigende udbredelse af elbiler har ført til en øget risiko ved bilbrande. Dette skyldes primært den ilt, som litium-ion batterierne producerer under forbrænding, hvilket gør traditionelle slukningsmetoder utilstrækkelige og ineffektive. Endnu mere bekymrende er det, at elbilens batteripakke kan genantænde i op til 72 timer efter den indledende slukningsindsats, hvilket kræver kontinuerlig overvågning og betydelige mandskabsressourcer.
Projekt
Projektet indebærer udviklingen af EV-X, der efter indledende slukningsarbejde skal løfte bilen, for efterfølgende at indkapsle den i en vandfyldt brandsikker barriere. Denne metode sikrer, at branden er kontrolleret, mens besætning og passagerer er sikret mod eksponering for giftige gasser og røg, der udvikles ved brand i litium-ion batterier. Projektet afsluttes med markedsmodning af produktet og en fuldskala test ved DBI, der skal dokumentere produktets effektivitet og pålidelighed under realistiske og virkelighedsnære omstændigheder.
Forventede resultater
Projektet forventes at gennemføre en omfattende udviklingscyklus, der strækker sig fra prototypeudvikling og test til et markedsmodent produkt og gennemtestet produkt. Det forventes at slutproduktet kan installeres på under 5 minutter af to røgdykkere, nemt kan manøvreres hen til det berørte køretøj og at produktet efter installation effektivt kan isolere og inddæmme en eventuel genantændelse i min. 24 timer, uden fare for antændelse af omgivelser.