Baggrund
Når ammoniak bliver indfaset som et klimavenligt brændstof til skibsfart kan dets anvendelse føre til emissioner af lattergas (N2O). Da lattergas er en væsentlig mere potent drivhusgas end CO2, vil det kræve effektiv rensning af røggassen før den udledes, og her er en katalytisk reduktionsproces med ammoniak oplagt at benytte. Denne proces fungerer dog ikke optimalt med nuværende kommercielle katalysatorer under forhold, der er relevante på skibe.
Projekt
I projektet vil DTU Kemi udvikle og optimere nye katalysatorer til at fjerne lattergas under forhold som er relevante på ammoniak-drevne skibe, herunder betingelser svarerende til en placering efter skibsmotorens turbolader, hvor temperatur er mere favorabel og trykket er højere. Der findes meget få aktivitets- og stabilitetsmålinger på N2O katalysatorer under disse procesbetingelser, men forsøgsområdet vil i projektet netop blive udvidet til at omfatte disse relevante forhold. Baseret på målingerne vil katalysatoroptimering bl.a. omfatte valg af indgående materialer, komposition, fremstillingsmetode samt effekt af additiver.
Forventede resultater
• Installation af pilotanlæg til katalysatortests med lattergas emissionsmålinger under forøget tryk
• Syntese og karakterisering samt aktivitets- og stabilitetsmålinger af forskellige nye jern-baserede katalysatorer
• Benchmarking af testresultater mod state-of-the-art kommercielle katalysatorer
• Udarbejdelse af white-paper omkring katalytisk fjernelse af lattergas fra ammoniak-motorer
• Præsentation af resultaterne i brancherelevant forum.