Photo credit: IMO Flickr
Baggrund
FN’s søfartsorganisation IMO (international Maritime Organisation) er det centrale sted for regler, der vedrører skibe og deres drift. Meget af det der vedtages, har stor betydning for konkurrencen mellem virksomheder, såvel de rederier der oftest betaler omkostningerne, som de producenter der må tilpasse deres produkter. En stigende del af IMO’s arbejde vedrører miljøbeskyttelse og klimaforandringer og har dermed betydning langt ud over søfartsområdet.
I de kommende år skal IMO gennemføre den netop vedtagne strategi for drivhusgasser. Det er en del af verdenssamfundets indsats over for klimaændringer. Det kommer til at kræve hårde forhandlinger, og der er mange der vil søge indflydelse på resultaterne.
Der er meget lidt videnskabelig analyse af IMO’s arbejde, og de analyser der eksisterer for andre organisationer som FAO, IMF, OECD og selve FN, kan ikke umiddelbart overføres på IMO. De enkelte staters magt i IMO harmonerer ikke nødvendigvis altid med den magt, de har i andre fora.
I IMO er der deltagere, der ikke er stater – herunder erhvervssammenslutninger, miljøorganisationer og velgørende organisationer. Det er en absolut nødvendighed for IMO at have adgang til disse organisationer, men de private interesser søger og får indflydelse. Spørgsmålet er hvor meget!
Projekt
Projektet er en undersøgelse af, hvordan de forskellige interesser, herunder de der ikke er stater, deltager i miljøforhandlingerne og beslutningsprocessen i IMO, og hvordan de beslutninger, der tages, påvirkes. Der ses på, hvordan resultatet kan påvirkes af selve processen, af IMO’s særlige regler samt af deltagernes personlige, professionelle og nationale baggrunde.
Forventede resultater
Ud over en grundig beskrivelse af IMO’s procedurer og processer, som de i praksis benyttes, bliver en række konkrete beslutninger gennemgået i detaljer således, at forløbene bliver klarlagt. Det vil blive belyst, hvilke aspekter der kan have betydning, og hvordan sammenspillet mellem flere faktorer kan afgøre resultatet.
Resultatet vil kunne bruges i undervisning og til afgrænsning af de muligheder, stater og organisationer har for at ændre eller udforme regler, og forbedre forståelsen af IMO såvel som andre fora, hvor tilsvarende mekanismer gør sig gældende.