Baggrund
For at mindske CO2-udledningen fra skibsfart har man i de seneste år implementeret nye teknologier – herunder air lubrication, hvor luft tilføres under skroget for at mindske vandmodstanden og reducere brændstofforbrug. Teknologien rummer et betydeligt potentiale, med op til 5-16 % brændstofbesparelse, men fænomenet på skibe i drift er endnu ikke godt nok dokumenteret, hvilket kan åbne muligheden for ydeligere optimering.
Projekt
Projektet udvikler og afprøver en ny metode til at observere og analysere luftstrømmen under skibe med air lubrication-systemer. Ved hjælp af avanceret sonar og undervandskameraer kan forskerne karakterisere strømningen under skibet samt vurdere, hvorvidt systemet fungerer optimalt. Metoden skal først testes på Aarhus Universitets forskningsskib Aurora og derefter på et Maersk-skib, som allerede er udstyret med et air lubrication-system. Det bliver første gang, et aktivt system observeres direkte i fuld skala under reelle driftsforhold.
Forventede resultater
Projektet vil give værdifuld indsigt i air lubrication-teknologiens reelle opførsel. Det kan danne grundlag for optimering af eksisterende systemer og potentielt føre til markant større brændstofbesparelser end de nuværende 5-16 %. Derudover vil der blive udviklet et værktøj, som kan bruges til at evaluere og forbedre lignende systemer på andre skibe.
