Baggrund
Flettner rotor-princippet blev benyttet for første gang i 1924 (opkaldt efter den tyske ingeniør Anton Flettner), men har først for alvor haft kommerciel interesse de senere år, grundet høje brændstofpriser. Flettner rotorer (rotor-sejl) testes i dag af flere rederier, herunder Viking Line og Maersk Tankers.
Flettner teknologien har et stort potentiale i forhold til at reducere brændstof og CO2. Teknologien kræver dog åbne dæk samt vind på tværs for at yde maksimalt, hvilket begrænser anvendelsen af Flettner rotorer på skibe med store overbygninger som fx containerskibe og krydstogtskibe.
Projekt
OMT vil med projektet lave proof-of-concept for en idé og et nyt koncept, der vil øge effektiviteten af Flettner rotorer (rotor-sejl) på skibe med store overbygninger med henblik på effektivt at anvende vindkraft. Indledende betragtninger og CFD-beregninger af konceptet i 2D indikerer, at konceptet potentielt kan forbedre effekten af Flettner rotorer markant.
Forventede resultater
Forventet udkomme af projektet er: (1) proof-of-concept; (2) et optimeret system / designkoncept beskyttet med et eller flere patenter; (3) et analyseværktøj til bestemmelse af besparelser og business case for købere af systemet; (4) et koncept skibsdesign af containerskib og krydstogtskib med systemet fuldt integreret med tilhørende Approval in Principle fra klassifikationsselskab; (5) forretningsplan.