Tilbage til søgeresultatet

OMT, Wind assisted propulsion

Baggrund

Flettner rotor-princippet blev benyttet for første gang i 1924 (opkaldt efter den tyske ingeniør Anton Flettner), men har først for alvor haft kommerciel interesse de senere år, grundet høje brændstofpriser. Flettner rotorer (rotor-sejl) testes i dag af flere rederier, herunder Viking Line og Maersk Tankers.

Flettner teknologien har et stort potentiale i forhold til at reducere brændstof og CO2. Teknologien kræver dog åbne dæk samt vind på tværs for at yde maksimalt, hvilket begrænser anvendelsen af Flettner rotorer på skibe med store overbygninger som fx containerskibe og krydstogtskibe.

Projekt

OMT vil med projektet lave proof-of-concept for en idé og et nyt koncept, der vil øge effektiviteten af Flettner rotorer (rotor-sejl) på skibe med store overbygninger med henblik på effektivt at anvende vindkraft. Indledende betragtninger og CFD-beregninger af konceptet i 2D indikerer, at konceptet potentielt kan forbedre effekten af Flettner rotorer markant.

Forventede resultater

Forventet udkomme af projektet er: (1) proof-of-concept; (2) et optimeret system / designkoncept beskyttet med et eller flere patenter; (3) et analyseværktøj til bestemmelse af besparelser og business case for købere af systemet; (4) et koncept skibsdesign af containerskib og krydstogtskib med systemet fuldt integreret med tilhørende Approval in Principle fra klassifikationsselskab; (5) forretningsplan.

Projektresultat

3D-CFD beregninger i projektets indledende fase, der skulle have verificeret 2D resultaterne, var ikke så positive som håbet. Efter gensidig aftale er det besluttet at nedlukke projektet på et tidligt stadie. På trods af, at det ikke lykkedes at vise værdien af det innovative koncept, har projektet givet OMT flere og nye ideer til anvendelsen af Flettner rotorer og har også givet indsigt og erfaring i, hvordan RANS-CFD beregninger kan anvendes til at vurdere koncepter med Flettner rotorer. OMT arbejder således videre med andre ideer og koncepter til effektiv anvendelse af Flettner rotorer på ombord på skibe med det formål at reducere klimabelastningen fra skibe.

“Final Statement” fra OMT kan læses her: Final Statement

 

Information

 

Projektnavn:

Wind assisted propulsion

Type:

Erhvervsmæssigt

Tema:

Maritime Erhvervsprojekter

Tid:

2019-2020

Kontakt:

Odense Maritime Technology A/S
Sverigesgade 4
5000 Odense C
www.odensemaritime.com