I anledning af vores 20-års jubilæum sætter vi spot på fremtidens Blå Danmark: Hvordan bliver vi ved med at skabe vækst, innovation, nye iværksættere og talenter samt grøn omstilling?
Derfor har vi stillet fem spørgsmål til fem maritime stemmer, der enten har præget eller fortsat præger udviklingen af den maritime sektor.
Scroll ned og læs betragtninger fra Bendt Bendtsen, Anne H. Steffensen, Søren Meyer, Anne-Christine Ahrenkiel og Steffen Jacobsen – fem forskellige perspektiver, der tilsammen tegner et billede af både udfordringer og muligheder for fremtidens maritime Danmark.

Bendt Bendtsen
Som erhvervsminister i 2005 var Bendt Bendtsen en nøglefigur i tankerne bag stiftelsen af Den Danske Maritime Fond – og han var med til at sikre, at fondens eksistens blev vedtaget ved lov.
Spørgsmål: Hvad ser du som den største vækstudfordring i Det Blå Danmark lige nu – og hvilke ændringer er nødvendige?
Svar: Den største vækstudfordring for Det Blå Danmark er den geopolitiske situation, vi står i nu. Den skaber masser af usikkerhed for vores maritime virksomheder – også de handelsbarrierer, vi har oven på Trump som præsident – det gør ikke livet lettere.
Min anbefaling, som gammel søfartsminister, er, at de vækstpakker, der kommer nu, må omhandle det regulatoriske område. I min tid udvidede vi DIS-ordningen, og vi lavede tonnage-beskatning. Det resulterede i en stor indflagning i Danmark.
Vi må ikke have stilstand. Vi skal hele tiden være internationalt konkurrencedygtige. Vi skal udvikle os, fordi et samfund i stilstand er et samfund i tilbagegang. Hvis vi skal fortsætte rejsen i det maritime Danmark, så skal der investeres i kunstig intelligens, innovation og udvikling.
Samtidig må politikerne sørge for, at vi har konkurrenceforhold på worldclass-vilkår. Det hjælper ikke, at der er nogen foran os.
Vi har vist gennem en årrække, at når vi giver folk de bedste konkurrencevilkår, så har vi en stærk søfartsnation. Det er derfor, Danmark er en af de ti største søfartsnationer. Det skal vi også være i fremtiden.

Anne H. Steffensen
Adm. direktør, Danske Rederier
Anne H. Steffensen har i over 12 år stået i spidsen for Danske Rederier, hvor hun arbejder for at fremme dansk skibsfarts interesser og fastholde Danmarks position som en af verdens førende søfartsnationer.
Spørgsmål: Hvordan kan vi også i fremtiden fastholde vores position som magnet for både innovation, talent og grøn omstilling i den globale maritime sektor.
Svar: Danmark er en af verdens stærkeste søfartsnationer. Det kommer ikke af ingenting. Det kommer af benhårdt arbejde for at sikre, at vi bliver ved med at være attraktive – for at kunne tiltrække talent, for at kunne være i front på den grønne omstilling og for at kunne sikre, at vi har innovative iværksættere, som er med til at skabe de nye løsninger, vi skal bruge for at være konkurrencedygtige fremadrettet.
Og når det ikke kommer af ingenting, er det fordi vi heldigvis blandt andet har Den Danske Maritime Fond, som nu fylder 20 år, og som gennem alle årene har været med til at understøtte, at vi har udviklet de rigtige kompetencer, at vi har haft innovative iværksættere, som har fået hjælp til at udvikle de rigtige løsninger, og som i det hele taget har sikret, at vi hele tiden har kunnet lave de investeringer i vores Blå Danmark, der har gjort, at vi står rigtig, rigtig stærkt. Det skal vi blive ved med.

Søren Meyer
CEO og stifter, ZeroNorth
Søren grundlagde ZeroNorth i 2020 som en spin-off fra Mærsk Tankers. Virksomheden leverer software, der hjælper rederier med at sejle mere effektivt, reducere brændstofforbrug og analysere CO2-udledning. Han er desuden medlem af Vækstteamet for Det Blå Danmark og var med til at formulere de 20 anbefalinger, som tidligere i år blev afleveret til regeringen, og som Den Danske Maritime Fond netop har afsat 40 mio. kr. over to år til at understøtte
Spørgsmål: Hvis du kunne pege på én ændring, der for alvor ville sætte turbo på maritim innovation og iværksætteri i det Blå Danmark – hvad skulle det så være?
Svar: I min optik handler det først og fremmest om at tænke kundeværdi. Det er virkelig at tænke global kundeværdi fra dag et, når man bygger en virksomhed. Så når innovationen starter, så tænk på: Hvordan kan jeg skalere det globalt.
Men det er sjældent, at én ting er nok. Så den anden del, som er lige så vigtig for, at det maritime kan blive ved med at vækste, det er, at vi kigger på kapitalsiden af industrien. Der er ret meget kapital tilgængelig til at starte nye virksomheder.
Men vi har set masser af eksempler på, at når virksomhederne så vokser og bliver solgt, er det udenlandske kapitalfonde eller udenlandske virksomheder, der køber dem.
Så i Danmark mangler vi noget langsigtet kapital, som kan være med til at støtte de innovative selskaber, som kommer ud af Danmark.

Anne-Christine Ahrenkiel
Chief People and Culture Officer, Hempel
Anne-Christine har mange års erfaring med at tiltrække og fastholde talenter i Det Blå Danmark. Hun har både været HR Director i Maersk og Chief People Officer i DFDS – og sidder i dag hos Hempel A/S i rollen som Chief People and Culture Officer.
Spørgsmål: Hvad der skal til for, at den næste generation får lyst til at vælge en karriere i Det Blå Danmark?
Svar: Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at vi som ledere i branchen er gode til at stille os til rådighed for yngre mennesker, der er nysgerrige på industrien, og som gerne vil høre om, hvordan man finder sin vej og får gode karrieremuligheder.
Det er også vigtigt, at vi bliver bedre til at fremhæve, hvor stort et formål hele industrien har – både for dansk økonomi og for den globale handel, vi understøtter.
Video med Anne-Christine Ahrenkiel

Steffen Jacobsen
CEO, Green Marine Solutions
Steffen har arbejdet i den maritime sektor hele sit arbejdsliv – blandt andet 35 år i Mærsk og syv år som CEO i gastankrederiet Evergas. I dag er han CEO i Green Marine Solutions, mens han også engagerer sig i nye venturevirksomheder som konsulent og bestyrelsesmedlem.
Spørgsmål: Hvad skal vi lykkes med i dag, for at Det Blå Danmark kan være global frontløber i den grønne omstilling af den maritime sektor?
Svar: Jeg tror, at hvis vi skal have succes med den grønne omstilling inden for shipping, kræver det, at rederierne vågner op til dåd.
Der er en underskov af dygtige leverandører og opfindere i Danmark, som arbejder hårdt på nye løsninger.
Men hvis vi skal komme videre, kræver det, at rederierne tager initiativ til at investere og prøve ting af.
Vi har været vant til i rederibranchen i mange år, at man havde god tid til at implementere lovgivning, som for eksempel ballastvandskonvention eller lavsvovlsolier.
Men tingene er ændret. FuelEU er trådt i kraft, og IMO’s Net Zero træder i kraft om kort tid – det kommer til at have enorm kommerciel betydning.
Derfor er det nu, rederierne skal tage ansvar, investere tidligere og komme videre med den grønne omstilling. Ellers bliver de sejlet agterud.