Baggrund
IMLAM – kort for International Maritime Law Arbitration Moot Court – er et internationalt processpil, hvor jurastuderende fra universiteter i hele verdenen konkurrerer mod hinanden i fiktive rets- eller voldgiftssager baseret på problemstillinger og retspraksis fra den virkelige verden. Konkurrencen er det eneste af sin art med fokus på søret og den maritime industri og har, siden sit afsæt i 2000, været afholdt i bl.a. Australien, England, Hong Kong, Holland og Singapore. Udover muligheden for at tilegne sig dybdegående kendskab og praktisk erfaring indenfor det maritime felt, opnår de deltagende studenter et netværk indenfor den maritime branche både i Danmark og i udlandet.
Projekt
Projektet består i at sponsorere København Universitets deltagelse i IMLAM på andet år. I 2024 deltog et hold med seks studerende fra Københavns Universitet for første gang i forbindelse med konkurrencen i Swansea, Wales. De studerende gik – med støtte fra den Danske Maritime Fond – videre fra de indledende runder til ”knock-out”-runderne til kvartfinalerne og til semifinalerne som det eneste hold fra et ikke common law land.
Støtten fra den Danske Maritime Fond går til at facilitere holdets deltagelse i de mundtlige runder, som i 2025 bliver afholdt i Sydney, Australien, samt til at uddanne og forberede de studerende. De bliver løbende trænet af coaches fra co-sponsor Hafnia Advokatselskab, ligesom der bliver arrangeret særlige arrangementer med jurister fra den danske og internationale maritime branche.
Forventede resultater
Der er en konkret ambition om at tiltrække samme antal og niveau af ansøgere, samt at de udvalgte studerende som minimum skal opnå samme rangering som i 2024, dvs. semifinalerne.
Ved at have fast dansk deltagelse i IMLAM er forventningen at kendskabet til og interessen for det maritime felt styrkes ikke blot blandt de deltagende studerende men også mere generelt på jurauddannelsen. Danmark er en shippingnation og et projekt som dette er med til at sikre, at denne profil også reflekteres i det danske uddannelsessystem.