Legat til MBA-uddannelse
Her på siden kan I blive klogere på, om I kan få økonomisk støtte til en medarbejders MBA-uddannelse. I finder også relevant viden til både før, under og efter, I sender en ansøgning afsted.
Inden I ansøger Kan I få et legat til en medarbejders MBA-uddannelse?
Vores mål er at bidrage til vækst og udvikling i den maritime sektor i Danmark. Derfor støtter vi også udviklingen af de kompetente ledere, der skal være med til at drive den udvikling. Med uddelingen af MBA-legater er ambitionen at fremme og styrke lederudviklingen og innovationen blandt motiverede og talentfulde medarbejdere med ledelsesansvar, der besidder et stort potentiale for virksomheden.
I udvælgelsen lægger vi stor vægt på relevant erhvervs- og ledelseserfaring med personaleansvar, karriereforløb, udtalelser fra virksomheden, commitment fra virksomheden og medarbejderens egen motivation for at tage en MBA-uddannelse.
Hvem kan ansøge?
Maritime virksomheder og organisationer i Danmark kan søge om et MBA-legat på vegne af en medarbejder. Man kan ikke ansøge som privatperson.
Hvilken type efteruddannelse kan man få et legat til?
Der tilbydes udelukkende legater til Executive MBA-uddannelse. Med legatet dækker vi op til 50% af studieudgiften op til 175.000 kroner. Vi dækker ikke udgifter til bøger, materialer, studieture, transport, kost og logi mv. i forbindelse med uddannelsen.
Det er op til medarbejderen og arbejdspladsen at vælge et relevant MBA-program. Den eneste betingelse, vi opstiller, er, at kvaliteten skal være i orden, uddannelsesinstitutionen akkrediteret og give ECTS point.
Ansøgninger om MBA-legat skal indsendes senest fire uger, før uddannelsen påbegyndes.
Bliv klogere på hvilke projekter vi ikke støtter her:
Tjekliste før I ansøger
Vi anbefaler, at I gennemgår tjeklisten herunder, før I går i gang med at udfylde jeres ansøgning. Så er I sikre på, at I har alle dokumenter klar, og der er større sandsynlighed for, at I ikke ansøger forgæves.
For at søge om et MBA-legat skal virksomheden være registreret i Danmark og have et CVR-nummer.
Før en medarbejder kan komme i betragtning til et MBA-legat, skal personen opfylde følgende krav:
- Have minimum 5 års relevant erhvervserfaring i en maritim virksomhed.
- Have minimum 5 års relevant erhvervserfaring på en arbejdsplads i Danmark.
- Have minimum 5 års erhvervserfaring med personaleansvar.
- Er på nuværende tidspunkt ansat i en stilling med ledelse- og personaleansvar.
- Er i gang med et klart karriereforløb.
- Er allerede optaget på den MBA-uddannelse, der ansøges om et legat til.
Når I udfylder ansøgningen, skal medarbejderens CV uploades. Af hensyn til persondataforordningen må CV’et ikke indeholde personhenførbare data som f.eks. CPR-nummer, navn, telefonnummer, adresse og e-mailadresse.
I CV’et skal det tydeligt fremgå:
- Alle ansættelser inkl. funktion og periode. Ledelseserfaring med personaleansvar skal oplyses med både periode, virksomhed og stilling.
- Redegørelse for færdiggjort uddannelse.
I ansøgningen skal vedlægges en underskrevet aftale fra den ansøgende virksomhed om medarbejderens kompetencer, potentiale og virksomhedens karriereplaner for medarbejderen. Her skal også inkluderes medarbejderens ledelseserfaring i virksomheden og nuværende personaleansvar.
Der skal desuden også uploades et organisationsdiagram, hvoraf det fremgår, hvor medarbejderen er placeret.
Det er et krav, at der uploades en motiveret ansøgning fra medarbejderen, der beskriver, hvorfor vedkommende ønsker at tage MBA-uddannelsen.
Medarbejderen skal allerede være optaget på studiet, når I søger et legat, men uddannelsen må ikke være påbegyndt. Det skal dokumenteres i ansøgningen med en kopi af både optagelsesbrev og dokumentation for studiestart.
Hvis den pågældende uddannelse allerede er påbegyndt, kan I desværre ikke søge om et MBA-legat. Ansøgninger om MBA-legat skal indsendes senest fire uger før uddannelsen påbegyndes.
Til ansøgningen skal der uploades dokumentation for studieudgiften samt en beskrivelse af, hvordan den resterende del af studieudgiften samt øvrige omkostninger finansieres.
Vær opmærksom på, at der skal anmodes om et fee-split fra studiet, som skal vedhæftes, da der ofte er inkluderet mere end selve studieafgiften i de angivne uddannelsesudgifter – herunder eksempelvis udgifter til bøger, studieture med videre, som fonden ikke dækker.
I ansøgningen skal det beskrives, hvordan virksomheden tilbyder støtte til medarbejderen under uddannelsen, herunder:
- Hvordan dækkes den resterende andel af studieafgiften, der ikke ansøges om? De ansøgninger, hvor virksomheden finansierer den resterende del, prioriteres.
- Hvordan dækkes udgifter til bøger samt rejser og ophold i forbindelse med studiet?
- Hvor mange timer per uge kan benyttes til studiet indenfor almindelig arbejdstid?
- Er der betalt frihed i forbindelse med eksamen og større projektaflevering?
I skal uploade dokumentation for tilhørsforhold til virksomhedens bankkonto, hvortil udbetalingen af eventuel støtte skal ske til. Det kan for eksempel være udskrift fra banken, hvor kontoejer samt registrerings- og kontonummer fremgår”.
Har I brug for råd og vejledning til ansøgningens indhold?
Har I brug for råd og vejledning til ansøgningen indhold?
Vi står altid til rådighed for spørgsmål, inden den formelle ansøgning modtages.
Find kontaktinformation på projektledere her.
Ansøg nu Kom i gang med jeres ansøgning
For at komme i gang med jeres ansøgning, skal I oprette en bruger på vores ansøgningsportal med enten en e-mailadresse eller MitID.
Når I er logget ind og går i gang med at udfylde ansøgningen, møder I løbende vejledende tekster, der beskriver hvilken information og dokumentation, der er behov for at udfylde.
Ansøgningen kan først indsendes, når den obligatoriske information er indtastet og uploadet. Når I har indsendt ansøgningen, modtager I en bekræftelse via mail, der indeholder et projektnummer.
Hvis der sker ændringer i forhold til den kontaktperson, der står på som ansøger, eller i forhold til gennemførslen af MBA-uddannelsen efter indsendelse af ansøgning, skal vi straks orienteres.
Udbetaling af MBA-legat
Hvis jeres ansøgning om et MBA-legat bliver godkendt, vil den efterfølgende dialog, afrapportering samt anmodning om udbetaling ske via ansøgningsportalen.
MBA-legatet bliver udbetalt som refusion af allerede afholdte udgifter. Det er et krav, at uddannelsesinstitutionens normale betalingsbetingelser følges. Anmodning om udbetalingerne sker gennem ansøgningsportalen, hvor der skal vedlægges en kopi af faktura fra uddannelsesinstitutionen samt dokumentation for betaling af fakturaen.
Virksomheden skal bekræfte, at den studerendes ansættelsesforhold er uændret, og der skal fremsendes en statusrapport for MBA-uddannelsen, hvor det bekræftes, at studieplanen følges.
Betingelser
- Det er et krav, at der efter hvert semester sendes en kort opdatering om studieforløbet til os. Det skal altid ske i forbindelse med en anmodning om udbetaling.
- Fonden påtager sig ikke ansvar for støttemodtageres skatteforhold i forbindelse med modtagelse af donationer fra Fonden og henviser i øvrigt til SKAT.
- Det er et krav, at vi omgående bliver informeret om ændringer i ansættelsesforholdet mellem virksomheden og medarbejderen, eksempelvis stillingsændringer, samt ved ændring af og/eller afbrydelse af MBA-uddannelsen. Vi forbeholder sig retten til at standse udbetalingerne, hvis ansættelsesforholdet opsiges af en af parterne, og/eller at MBA-uddannelsen ændres eller afbrydes.
Projekter
Igennem årene har Den Danske Maritime Fond støttet en lang række projekter, der på forskellig vis har bidraget til udviklingen af fremtidens maritime sektor i Danmark. Du kan læse om tidligere og igangværende projekter, der har modtaget støtte her.