Tilbage til søgeresultatet

DTU Management, Normaliseret Indikator for Carbon Emissioner fra Skibe (”NICE”)

NICE illustration

Baggrund

Drivhusgasemissioner fra international skibsfart tegnede sig i 2012 for ca. 2,2% af de menneskeskabte CO2-emissioner, og disse emissioner kan potentielt vokse 50-250% frem mod 2050. Skønt skibsfarten stadig betragtes som den mest energieffektive transportform, er der et stort pres på industrien for at reducere emissionerne med mindst 40% i 2030 sammenlignet med 2008. I april 2018 vedtog den Internationale Maritime Organisation (IMO) sin strategi om at udfase drivhusgasemissioner så hurtigt som muligt. De igangværende diskussioner i organisationen har efterfølgende fokuseret på typen af kortsigtede foranstaltninger, hvori indikatorer til at opgøre skibenes emissioner spiller en kritisk rolle. De nuværende indikatorer er enten baseret på en operationel eller teknisk tilgang, hvilket betyder, at en teknisk indikator ser på et skib under perfekte betingelser, mens en operationel indikator også er optaget af den måde, hvorpå skibet drives i praksis. Forskning har imidlertid identificeret begrænsninger for begge disse tilgange og konkluderet, at ingen af de undersøgte indikatorer er velegnede til benchmarkingformål, da de kan varier meget for det samme skib.

Projekt

NICE vil undersøge både tekniske og operationelle tilgange for at udvikle en indikator, der effektivt kan afspejle alle aspekter af et skibs energieffektivitet. Tekniske og driftsmæssige data for en dansk containerskibsflåde analyseres for at estimere virkningen af diverse effekter på brændstofforbruget og designe en ny indikator der kan anvendes på forudbestemte driftscyklusser. Fokus i alt hidtidigt politisk- samt forskningsarbejde har været selve skibet. Dette vil blive udvidet med NICE, som i stedet vil fokusere på virksomheden og dermed undersøge mulighederne for at anvende indikatoren på en flåde. Dermed kan netværkseffekten af skibets ydeevne fanges og omkostningseffektiviteten øges. Analysen vil indledningsvis fokusere på containerskibssegmentet, hvor netværket er et nøgleelement. Konceptet vil derefter let kunne overføres til andre segmenter inden for skibsfarten.

Forventede resultater

NICE vil udvikle en indikator, der muliggør overvågning af emissioner på skibs-, virksomheds- og sektorniveau, og projektets industrielle partnere vil hurtigt have mulighed for at drage fordel af resultaterne og opnå betydelige besparelser mod at nå reduktionsmålene. Derudover vil NICE bidrage til den politiske dialog, styrke Danmarks position ved IMO samt bidrage til det blå Danmarks vision.

Link til project website: http://nice.dtu.dk

Projektresultat

Projektet blev afsluttet 31.03.2024.

Artikel udgivet i Journal of Cleaner Production “An evidence-based assessment of IMO’s short-terem measures for decarbonizing container shipping”) i maj 2022 kan ses her: JCP 2022

Artikel udgivet via www.elsevier.com (“operational cycles for maritime transportation: A benchmarking tool for ship energy efficiency”), august 2023, kan ses her: TRD 2023

Artikel udgivet via www.elsevier.com (“Operational cycles for maritime transportation: Consolidated methodology and assessments”, maj 2024, kan ses her: TRD 2024

Afsluttende rapport for WP3 (december 2021) kan ses her: NICE report 2021 WP3

Afsluttende rapport for WP4 (marts 2024) kan ses her: NICE report 2024 WP4

Information

 

Projektnavn:

Normaliseret Indikator for Carbon Emissioner fra Skibe (”NICE”)

Type:

Almennyttigt

Tema:

Maritim Forskning

Tid:

2020-2023

Kontakt:

DTU Management
Akademivej, bygning 358
2800 Kgs. Lyngby
www.man.dtu.dk