Tilbage til søgeresultatet

Aarhus Universitet, Klima-, miljø- og helbredskonsekvenser af ammoniak som brændstof til skibe

Baggrund:

Som del af den grønne omstilling står skibstransporten overfor at skulle udskifte fossile brændstoffer med bæredygtige CO2 neutrale brændstoffer for at modvirke skibstransportens bidrag til globale klimaforandringer. I denne omstilling kan grøn ammoniak blive et vigtigt brændstof for maritim transport over lange afstande. Grøn ammoniak fremstilles ved at bruge vedvarende energi, som vind- og solenergi, til at producere brint samt kombineres med kvælstof fra luften i en særlig proces.

En af fordelene ved ammoniak er, at der ikke dannes CO2, når ammoniak forbrændes i en skibsmotor, men forbrænding af ammoniak er langt fra uproblematisk. Når ammoniak forbrændes i en skibsmotor, dannes en række luftforurenende stoffer, som kan medføre klima-, miljø- og helbredsmæssige konsekvenser, der er vigtige at regulere og kan begrænses gennem forskellige teknologiske virkemidler. Der er risiko for at klimagevinster ved overgang til ammoniak som brændstof paradoksalt nok kan resultere i flere helbredskonsekvenser fra maritim transport, hvis emissioner fra skibsmotorer med ammoniak som brændstof ikke reguleres gennem IMO (International Maritime Organization). Det er derfor vigtigt at opbygge denne viden tidligt i opstartsfasen af den grønne omstilling af skibe for at undgå uønskede sideeffekter i fremtiden.

Projektet:

Projektets formål er at udføre en grundig analyse af de klima-, miljø- og helbredskonsekvenser af forbrænding af ammoniak i skibsmotorer under forskellige teknologiske forudsætninger. Et særligt fokus vil være at beregne helbredseffekterne og de tilhørende samfundsøkonomiske omkostninger med særlig geografisk fokus på Danmark og Europa men også resten af verden. Dette sker med luftkvalitetsmodeller og integrerede modeller for beregning af helbredseffekter og dens samfundsøkonomiske omkostninger, som er udviklet af Aarhus Universitet. Dette vil ske ved at opstille forskellige scenarier for forbrænding af ammoniak i skibsmotorer under forskellige forudsætninger om størrelsen af udledninger af ammoniak, og forskellige grader af optag af ammoniak som brændstof i skibstransporten i fremtiden baseret på fremskrivninger af både udledninger af luftforurenende stoffer fra kilder på land og fra skibe.

Forventede resultater:

Projektet vil opbygge ny viden om klima-, miljø- og helbredsmæssige konsekvenser ved brug af ammoniak som brændstof til skibe i stor skala under forskellige forudsætninger. Denne viden kan danne grundlag for fremtidig regulering, der reducerer uønskede effekter.

Følgegruppe:
Der etableres en følgegruppe til projektet bestående af repræsentationer fra Everllence, Maersk, Danske Rederier, Danske Maritime, Miljø- og Ligestillingsministeriet, Miljøstyrelsen og Aarhus Universitet, som til sammen kan bidrage med brancheviden, teknologisk viden, forskningsviden og reguleringsviden.

Aerial view of container cargo ship in sea.

Information

Projektnavn:

Klima-, miljø- og helbredskonsekvenser af ammoniak som brændstof til skibe

Tema:

Maritim Forskning

Tid:

2026-2027

Kontakt:

Aarhus Universitet, Institut for Miljøvidenskab
Frederiksborgvej 399
4000 Roskilde
Kontaktperson: Steen Solvang Jensen (ssj@envs.au.dk)
www.au.dk