Baggrund
En afgørende udfordring ved automatiseret kontrol over skibe er præcist at bestemme skibets placering og bevægelser. Jo mere begrænset pladsen bliver til andre skibe eller infrastruktur i en havn, jo højere er kravene til skibets nøjagtige position og robusthed. Selvom GNSS er en tilgængelig kilde til relativ nøjagtig positionering, så taber den på robusthed, hvis den står som eneste kilde til at bestemme en position. For at overvinde denne svaghed i kritiske applikationer, bruges GNSS sammen med andre placeringsmetoder. Brugen af skibsbaserede droner kan derfor give mulighed for at overvinde de problemer, der er forbundet med kun at have en enkelt positionskilde på et skib. Dette er særligt nyttigt i tilfælde, hvor navigations-oplysninger mangler på grund af tab af GPS-signal eller i tilfælde af systemfejl. Ved hjælp af videoanalyse på dronebilleder vil det være muligt for dronen, ikke kun at give en realtidsoversigt over skibets omgivelser, men også bruge forudbestemte punkter i området til nøjagtigt at beregne hvor skibet er placeret, og hvordan det bevæger sig i forhold til kendte landmærker.
Projekt:
Et konsortium bestående af DFDS, Upteko og Wärtsilä vil undersøge mulighederne for at afhjælpe ovennævnte udfordringer og skabe et system, der giver pålidelig uafhængig geografisk data til skibe. Samarbejdet sker i ShippingLab regi. Projektet vil udvikle, validere og rapportere om konceptet ved dataoverførsel mellem drone og skib. Udviklingen vil understøtte navigation i dag ved at tilbyde et robust alternativ til GNSS, der leverer en ekstra mulighed for positionering til præcis, pålidelig og sikker autonom navigation i fremtiden. Udover at demonstrere projektkonceptet, er en anden vigtig nøglefaktor at levere en detaljeret rapport om servicedesign, standardisering og fund, samt relevans i fremtidige navigationssystemer. Projektet vil give input til de ambitiøse danske initiativer om autonomi, herunder ShippingLab, og fremsætte en testcase for myndigheder/regulatorer inde for autonome dronesystemer. Det overordnede projekt sigter mod at undersøge gennemførligheden af autonome docking-systemer ombord på skibe i størrelse og konfiguration som DFDS “ARK GERMANIA”.
Forventede resultater:
Projektdeltagerne forventer, at systemet efter 12 måneder er blevet udviklet og projektet er afsluttet. Uptekos opladningsstation, navigation samt styring af dronen er allerede i udvikling. De udviklingsaktiviteter, som Upteko kræver til dette projekt, vil være at udvikle den algoritme, der er nødvendig for nøjagtigt at lokalisere skibet i forhold til dens omgivelser samt installation og test af systemet. Systemet integreres med Wärtsiläs SmartDock system på “ARK GERMANIA”, som en del af et større samarbejde med DFDS og Wärtsilä.
Link til ShippingLabs annoncering af projektet: link