Blue Atlas Robotics har udviklet en banebrydende undervandsrobot, der automatiserer undervandsinspektioner af skibe og skaber digitale 3D-modeller af skibsskrog. Nu tager den danske startup skridtet mod serieproduktion og arbejder for et internationalt gennembrud med endnu en bevilling fra Den Danske Maritime Fond.
Markedet for undervandsteknologi er i rivende udvikling og forventes at vokse kraftigt i de kommende år. Det skyldes en generel stigning i efterspørgslen af innovative løsninger til det maritime, som udspringer af sektorer som skibsfart, kritisk infrastruktur og offshore vind.
En af de virksomheder, der arbejder for at imødekomme efterspørgslen, er den danske startup Blue Atlas Robotics, der blev stiftet i 2018 af Mads Andersen og Oleksandr Slovak. De har med støtte fra Den Danske Maritime Fond udviklet en robot til undervandsinspektion af skibe, hvor man tidligere var afhængig af dykkere eller manuelt kontrollerede undervandsfartøjer. Undervandsinspektion er en vigtig opgave, der udføres for at skaffe den nødvendige, visuelle dokumentation af begroning, kvaliteten af maling, korrosion eller skader på et skibsskrog.
Idéen udspringer af makkerparrets ønske om at skubbe grænserne for, hvad man kan med visuel teknologi under vand:
”Man er kommet langt med droneteknologien over vandoverfladen, hvor alle kan få fingrene i og få lov til at anvende en drone. Men under vand er der lav sigtbarhed og manglende GPS-assistance, hvilket gør det meget sværere. Vores mission er at gøre det lige så let og tilgængeligt at indsamle billeddata under vand, som det er i luften,” siger CEO Mads Andersen, der er Co-founder sammen med Oleksandr Slovak.
Fondens støtte som kvalitetsstempel
Efter to års produktudvikling stod Blue Atlas Robotics i september 2020 klar med et afprøvet koncept og en prototype, som dog endnu ikke var salgsparat. Her trådte Den Danske Maritime Fond ind i billedet og med fondens støtte fik Blue Atlas Robotics mulighed for at videreudvikle robotten til et reelt salgsprodukt:
”Støtten fra Den Danske Maritime Fond satte virkelig skub i vores udvikling. Det gjorde det muligt for os at starte et udviklingsprojekt af robotten og komme hurtigt på markedet. Og så har det hele vejen i gennem været en stor fordel at henvise til, at vi har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond. Det er et virkelig positivt kvalitetsstempel at have i bogen,” siger Mads Andersen.
Nu begynder en ny fase af projektet, hvor Blue Atlas Robotics skal udvikle den næste generation af Sentinus til serieproduktion, der for alvor skal få robotten ud på det globale marked. Og endnu engang er det med støtte fra Den Danske Maritime Fond:
”Blue Atlas Robotics er et godt eksempel på en dansk startup, der med sin innovative teknologi er med til at effektivisere, automatisere og digitalisere den maritime branche. Undersøgelser af skibsskrog er en vigtig, men tidskrævende opgave, som der er stort potentiale i at løse smartere. Derfor ser vi et stort potentiale i undervandsdroner, som er et område, hvor danske iværksættere kan være med til både at forme fremtidens Blå Danmark og styrke vores position internationalt, men også at skabe et produkt, der kan eksporteres til hele verden,” siger Lotte G. Lundberg, der er direktør hos Den Danske Maritime Fond.
Store globale ambitioner
For at accelerere forretningen skal Blue Atlas Robotics foretage en videreudvikling, evaluering og tilpasning af Sentinus i forberedelse til den kommende serieproduktion. Det kræver en omfattende analyse af forbedringspotentialer i hvert eneste led af værdikæden i robottens livscyklus. Det gælder alt fra leverandørvalg, fremstillings- og produktionsprocesser til vedligeholdelsesaftaler, når kunden i sidste ende anvender robotten.
Det handler kort sagt om at effektivisere processerne fra A-Z og få fat i de rette folk uden for Danmarks grænser, hvis Blue Atlas Robotics skal indfri deres vækstambitioner:
”Selvom Danmark er et værdifuldt og betydningsfuldt marked i sig selv, så håber vi også det kan blive et springbræt at opnå et internationalt gennembrud. Det har været ambitionen fra start, og derfor har vi tidligt i processen forsøgt at være proaktive og opbygge et globalt netværk af salgsagenter, der kan komme til at spille en afgørende rolle, hvis vi skal nå vores målsætning om at sælge +500 robotter inden for de næste fem år,” siger Mads Andersen.
Derudover vil Blue Atlas Robotics fokusere på udviklingen af nye teknologier, der kan supplere den eksisterende robot. Virksomheden vil også arbejde på at skabe innovative løsninger inden for undervandsteknologi samt optimere anvendelsen og udnyttelsen af den indsamlede data under vandet. Alt dette udgør en vigtig del af Blue Atlas Robotics’ næste skridt på den spændende rejse, og tiden vil vise, hvor langt denne rejse fører dem.
Læs mere om Blue Atlas Robotics på deres hjemmeside.
Faktaboks:
Blue Atlas Robotics’ unikke robot, Sentinus, bygger på Autonomous Underwater Vehicle-teknologi. Robotten kan automatisere det manuelle arbejde og løfte både kvaliteten, værdien og tilgængeligheden af billedmaterialet ved at frembringe en komplet digital 3D-model af skibsskroget. Udover at billedmaterialet er mere pålideligt, bliver også processen både nemmere og hurtigere.