Den Danske Maritime Fond har ved årets første uddelingsrunde i 2024 bevilget rekordhøje 34 mio. kr. til Det Blå Danmark.
Denne gang er vi meget glade for at kunne løfte sløret for en række projekter, som vi har arbejdet på i et år til understøttelse af vores helt store fokusområde: Maritimt iværksætteri. Vi har omkring 80 aktive startups og innovationsprojekter i vores portefølje, og det har givet os den indsigt, at der i det maritime startup-landskab har været og fortsat er stort behov for at skabe miljøer, hvor maritime iværksættere kan lære og inspireres af hinanden. Vi taler her specifikt om startup hubs, venture studios, incubators og accelleratorforløb, hvor alt fra praktik omkring kontorfaciliteter til viden og data omkring finansiering og fundraising hhv. netværk og lærings- og erfaringsmiljø er en del af pakken.
Vi har bevilget et anseeligt beløb til en række projekter, der som konkrete initiativer netop går ind og adresserer de ovenfornævnte mangler. Det handler både om regionale startup hubs og et af de første maritime venture studio i Danmark til decideret læring i maritimt iværksætteri fra folkeskolen til gymnasie- og universitetsniveau. Netop dette er adresseret i vores bevilling til Fonden for Entreprenørskab, som beskrevet nedenfor. Det er et rigtigt godt eksempel på et brobyggende projekt, hvor både ’maritimt iværksætteri’ og et af vores andre store strategiske områder ’fremtidens medarbejdere’ foldes ud. Det venter vi os meget af.
De støttede projekter er beskrevet kort nedenfor.
Maritimt iværksætteri og innovation
Flowty ApS er bevilget seed funding til videreudvikling af en algoritme til brug for optimering af komplekse netværksdesignproblemer indenfor logistisk søtransport. Teknologien giver maritime virksomheder muligheder for at reducere CO2-aftryk og realisere omkostningsbesparelser. Projektet gennemføres i samarbejde med DTU, Unifeeder og Maersk Line.
Læs mere om projektet her.
AR-Simply ApS har fået seed funding til videreudvikling af deres app, ”AR-Simply Insight”, hvis udvikling Fonden støttede i 2023. Appen genkender en maskine i den virkelige verden og bygger en digital model ovenpå den, så den digitale og virkelige maskine passer en til en. Brugeren bliver guidet til, hvordan maskinen adskilles eller samles trin-for-trin gennem visualiseringer. Når brugeren kommer frem til komponenten, der skal udskiftes, kan brugeren interaktivt trykke på den og bestille den præcise reservedel direkte i appen, der sender en besked med den nødvendige information til firmaets interne systemer.
Læs mere om projektet her.
Oquam ApS har fået seed funding til at udvikle en maritim digital platform for innovationsunderstøttelse med det formål at skabe mere effektive og strukturerede innovationsprocesser. En gruppe på mindst fem maritime virksomheder vil deltage i forløbet og opnå kompetencer i at drive systematisk innovation til gavn for deres respektive forretningsområder. Målet er at gøre virksomhederne i stand til at arbejde systematisk med innovation og udvikle gennemarbejdede innovationsstrategier.
Læs mere om projektet her.
Offshore Energy Solutions har fået seed funding til videreudvikling af deres bølgeenergiskibs-koncept, der omhandler genbrug og ombygning af store container-, tank- eller bulkskibe, der er eftermonteret med moonpools og bølgeenergifangstteknologi til at producere elektricitet. I projektet undersøges nu konkret mulighederne for udvikling af en flerskrogskatamaran, der anvender Panamax (eller lignende størrelse) containerskibe.
Læs mere om projektet her.
Maritim forskning
Aalborg Universitet har fået støtte til et forskningsprojekt, der adresserer den stigende udfordring med undervandsstøj fra skibe og støjens negative påvirkning af havmiljøet. Undervandsstøj kan let reduceres gennem reduceret fart. Tilpasning af propellerdesign kan ligeledes bidrage til at reducere undervandsstøj, men kan påvirke skibets energieffektivitet negativt. Disse udfordringer omkring propellerdesign bør adresseres under ét, hvilket dette forskningsprojekt, der sker i snævert samarbejde med industrien, skal bidrage til.
Læs mere om projektet her.
DFDS har fået støtte til et forskningsprojekt, der vil undersøge eksisterende udfordringer i alarmhåndtering i den maritime sektor og screene for løsninger hertil. Flere ulykkesrapporter påpeger denne problematik, hvor både kvantiteten og kvaliteten af alarmer ofte er mere til last end til gavn. Projektet vil undersøge, hvorledes alarmhåndtering kan forbedres til søs, i særdeleshed hvordan tidsresponsen af sikkerhedshandlinger kan bruges som designkriterie i valideringen af alarmsystemer. En projektrapport vil blive gjort tilgængelig for offentligheden, og resultaterne vil blive præsenteret gennem artikeludgivelser i relevante journaler og nyhedsmagasiner samt præsentationer på relevante konferencer. Det er håbet at rapporten kan bidrage til udviklingen af en international alarmstandard til skibe.
Læs mere om projektet her.
DTU Construct har fået støtte til at udvide den danske testinfrastruktur med en facilitet til at langtidsteste en kompressionstændt motor drevet af metanol. Med den planlagte testfacilitet vil DTU blive i stand til at udføre langtidstests på metanol med kort varsel, hvilket er efterspurgt i industrien. Projektet udføres i tæt samarbejde med industrien.
Læs mere om projektet her.
DTU Kemi har fået støtte til et forskningsprojekt, der har til formål at udvikle en effektiv katalysator til at reducere eller fjerne lattergas emissioner fra fremtidige ammoniakdrevne skibsmotorer. Grøn ammoniak kan nedbringe søfartens klimaaftryk. Lattergas-emissioner skal dog holdes på et meget lavt niveau for at opnå den miljømæssige fordel. Udvikling af en effektiv katalysator til at fjerne lattergas kan sænke emissioner og fjerne en potentiel barriere til brug af ammoniak som brændstof. Projektet udføres i tæt samarbejde med industrien.
Læs mere om projektet her.
Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut har fået støtte til et forskningsprojekt (”METAFUEL”), der har to formål. Projektets første formål er at skabe en samlet oversigt over viden om, hvordan grønne brændstoffer hver for sig og i kombination opfører sig, sammenligning af grønne brændstofbrande og krav til håndtering, opbevaring og transport af grønne brændstoffer, samt effektiviteten af brandudstyr, -træning og -strategier. Projektets andet formål er et udkast til en håndgribelig metode for den maritime sektor til at evaluere effektiviteten af deres udstyr, træning og brandstrategier. Projektet inddrager løbende tekniske eksperter fra Det Blå Danmark og vil blive understøttet af realistiske brandtests, demonstrationer og simulationer.
Læs mere om projektet her.
Maritim erhvervsudvikling
Erhvervshus Fyn / BlueTech Center har fået støtte til at stifte en startup Incubator i Svendborg. Man vil med initiativet gerne være med til at fremme maritimt iværksætteri i Danmark og bidrage til en positiv udvikling af dansk skibsfart og maritim industri i lyset af, at fremtiden for Det Blå Danmark er grøn og autonom. Ti virksomheder vil i iværksættermiljøet gennemgå et screeningsforløb på 2-4 måneder, hvor de mest lovende af de screenede virksomheder går videre til et faciliteringsforløb på 10-12 måneder. Målet er, at de mest lovende virksomheder efter to års deltagelse i iværksættermiljøet er levedygtige og er med til at understøtte Det Blå Danmarks grønne omstilling.
Læs mere om projektet her.
Erhvervshus Nordjylland har fået støtte til at videreføre Maritime Stars, et acceleratorforløb for startups. Modellen er, at udvalgte startups pitcher deres forretningsidé over for fyrtårnsvirksomheder. De bedst ratede startups tilbydes et intensivt acceleratorforløb over 9 måneder. Acceleratorforløbet består af en skræddersyet plan baseret på den enkelte startups modenhedsniveau og konkrete behov, rådgivning med fokus på jura og teknik samt sparringsmøder med fyrtårnsvirksomheder samt kapital- og finansieringskilder. Der vil være fokus på industrien, matchmaking møder med fyrtårnsvirksomheder samt brugen af advisory boards og fokusgrupper.
Læs mere om projektet her.
Studio 30 50 har fået støtte til at etablere et dansk maritim ”venture studio”, som man allerede har haft stor succes med i Singapore. Studio 30 50 forener iværksættere og stiftere med branchens virksomheder og investorer. Målet er at sikre opbygning af langtidsholdbare maritime startups. Konceptet giver iværksættere og stiftere skræddersyet support og acceleratorforløb, der imødekommer deres behov og modenheds-niveau. Udover at hjælpe iværksættere, faciliterer Studio 3050 tæt samarbejde mellem virksomheder for at definere problemstillinger og dele feedback fra proof-of-concept forsøg. Virksomheder og investorer har mulighed for at investere i ventures under efterfølgende finansieringsrunder. De to første forløb igangsættes i maj 2024 og januar 2025.
Læs mere om projektet her.
BlueTech Center har fået støtte til at 25 maritime startups kan deltage i ”European Maritime Days”, et to-dages event, der hvert år afholdes i en ny europæisk værtsby, i år i Svendborg i dagene 30.-31. maj 2024. Konferencen forventes at samle omkring 1.500 relevante europæiske maritime aktører fra myndigheder, det politiske niveau, industrien, universiteter samt interesseorganisationer for at drøfte fælles anliggender og bæredygtig blå økonomi.
Læs mere om projektet her.
Søfartsstyrelsen har i regi af deres FutureLab fået støtte til at udvide deres indsats omkring håndtering af den stadigt stigende mængde henvendelser, som Søfartsstyrelsen modtager fra udstyrsproducenter, vedr. nye innovative maritime teknologier, som har potentiale til at øge sikkerhed, bæredygtighed og effektivitet af skibsfarten. Målet er at tilvejebringe effektive godkendelsesforløb samt udbredelse af ny dansk maritim teknologi og innovation. Indsatsen vil bidrage til at styrke Danmark som maritim frontløber ved at understøtte hurtigere udvikling og anvendelse af innovative maritime teknologier til gavn for skibsfartens grønne og digitale omstilling.
Læs mere om projektet her.
Danske Rederier har fået støtte til afholdelse af eventet ”Equal waves: Bring a man”, der har som mål at fremme kønsdiversitet, ligestilling og inklusion i shippingbranchen. Med initiativet vil Danske Rederier i samarbejde med WIS-Denmark invitere WIS-Denmarks medlemmer til at deltage med en mandlig eller kønsneutral kollega for at styrke diversitetsbudskabet. Med inspirerende keynote speakers, paneldebatter og netværksmuligheder har eventet til formål at identificere og nedbryde barrierer for kønsdiversitet.
Læs mere om projektet her.
Maritime uddannelser og rekruttering
Fonden for Entreprenørskab har fået en større bevilling til at udvikle et maritimt spor af deres allerede velfungerende platform for iværksætteri. Det tre-årige projekt skal udbrede kendskabet til den maritime industri for elever og studerende, udbyde udviklingsmidler til universiteter til at kunne fremme iværksætterkompetencer og sikre økonomisk støtte i form af mikrolegater til unge studenter startups. Projektet omfatter også udvikling af undervisningsmateriale, der understøtter de mange aktiviteter.
Læs mere om projektet her.
Danske Rederier har fået en større bevilling til at lancere undervisningsmaterialet ”Skibsuniverset” som en del af Worldcareers.dk. Med et digitalt visualiseret skib som udgangspunkt for læring, skal materialet være med til at åbne shippingbranchen og dens muligheder for de unge, samt gøre dem nysgerrige på deres eget søfarts-DNA.
Læs mere om projektet her.
Niels Brock Business College har fået støtte til at udvide aktiviteterne i deres HHX-Shippinglinje, IBB Shipping (International Business Baccalaureate in Shipping), der startede i skoleåret 2022 i et samarbejde med Danske Rederier. Linjen er kendetegnet ved at have et fokus på fremtidige karrieremuligheder i den maritime branche. Dette sker ved at inddrage branchen løbende i forskellige studieområde-forløb, erhvervscases, studieture, virksomhedsbesøg, praktikophold samt masterclassforløb.
Læs mere om projektet her.
CBS har fået støtte til at skabe internationale læringsmuligheder for talentfulde maritime studerende fra Odessa. Projektet gavner dansk shipping såvel direkte som indirekte. Direkte ved at de danske rederier får tilgang til talentfulde ukrainske studerende f.eks. ved cases og virksomhedsoplæg. Indirekte vil de danske rederier have gavn af aftalen, idet der opbygges en ny dansk uddannelses- og forskningsekspertise omkring det strategisk vigtige Sortehavsområde.
Læs mere om projektet her.