En økonom og en ingeniør forelskede sig i 2018 begge i tanken om at udvikle autonomi til fremtidens skibsfart på dansk landjord. Det er de nu lykkedes med – først til droner og så til skibe. En rejse, som ifølge dem selv, er blevet en succes takket være opbakning fra de maritime iværksætterfællesskaber i Danmark.
Det er ikke mere end en håndfuld år siden, Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm stiftede en lille virksomhed med store ambitioner for fremtiden. De to iværksættere ville udvikle et navigationssystem, der gør skibe og droner i stand til at sejle autonomt – altså uden en kaptajn og besætning. Og det har de nu gjort med afsæt i deres fødeby, Svendborg.
På rekordtid udviklede og byggede de to iværksættere – og deres team – Danmarks første autonome sejlende drone, der laver 3D-opmålinger af havbunden i danske havne. Det autonome navigationssystem, der benyttes i dronen, kan også fungere som støttesystem på skibe med det formål at øge sikkerheden ombord. Det første navigationssystem er netop installeret i et af SIMAC’s øvelsesfartøjer.
Systemet bygger på kunstig intelligens og er trænet til at genkende maritime objekter til søs. På den måde fungerer det som et ekstra sæt øjne for kaptajnen:
”Over halvdelen af alle ulykker til søs sker på grund af menneskelige fejl. Vores system øger sikkerheden i situationer, hvor der er fare for kollision og grundstødning, ved at overtage kontrollen, så man undgår en ulykke. Vi er ikke i tvivl om, at vores system taler ind i fremtiden – både når det kommer til at øge sikkerheden til søs og til at etablere selvsejlende løsninger til søs”, siger Lasse Skriver Møller, der er den ene af de to Co-CEOs i DanaDynamics.
At de to svendborgensere deler rollen som CEO, har vist sig at være en stor fordel:
”En af vores styrker er vores forskellighed. Lasse er ingeniør og har haft sin egen IT-virksomhed. Han er stærk inden for de tekniske løsninger og på opbygningen af komplicerede IT-systemer. Jeg har selv en økonomisk baggrund, så mit fokus er derfor rettet mod de administrative og finansielle opgaver. Vi komplimenterer hinandens faglighed, og vi var aldrig kommet så langt uden hinanden,” siger Martin Stockholm, der er den anden Co-CEO i DanaDynamics.
Den Danske Maritime Fond, der netop træder til med tidlig finansiering til innovative projekter, var den første finansielle sponsor på projektet:
”Vi er fulde af forventning til DanaDynamics arbejde med at udvikle autonomi på dansk jord. Hvis Danmark skal følge med industriens udvikling, og danske virksomheder fortsat skal være attraktive for både danske og internationale rederier og maritime virksomheder, kræver det dygtige, modige og målrettede iværksættere som Martin og Lasse, der tør satse og gå all-in på deres drømme. Og det er præcis den slags projekter, vi er på udkig efter,” siger Lotte G. Lundberg, der er direktør hos Den Danske Maritime Fond.
Museum for Lystsejlads blev startskuddet
De to iværksættere kendte lidt til hinanden i forvejen qua deres fælles geografiske og maritime interesse. Det var dog først i 2018, deres fælles snitflader blev udskiftet med et mere forpligtende forhold.
I 2018 var der seminar på Danmarks Museum for Lystsejlads i Svendborg. På gæstelisten var både Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm, der var mødt op for at lære mere om det spændende tema – autonomi:
”Tidligere har vi ikke haft danske aktører inden for det autonome, så branchen er lidt sent ude af startblokken sammenlignet med andre steder i verden. Vi sad til seminaret og lyttede til, hvad der blev sagt. Vi var begge et sted i vores liv, hvor der skulle ske noget nyt, så undervejs siger jeg til Martin – skal vi to ikke lave det, de efterspørger der?”, siger Lasse Skriver Møller.
De startede produktudviklingen af den maritime drone, og efter flere havnedirektører havde udvist interesse for projektet, kontaktede de Fyns Maritime Klynge, hvor de præsenterede projektet for Troels Ankerstjerne, der er leder af Maritim Startup Hub:
”Mødet med Troels var et helt afgørende startskud for et hav af gunstige netværksrelationer og ikke mindst den finansielle støtte fra Den Danske Maritime Fond. Det er ikke for sjov, at vi opkaldte vores første autonome drone efter ham – Ankerstjernen,” siger Martin Stockholm.
Det havde været svært uden de maritime fællesskaber
For Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm har iværksætterrejsen været sjov og lærerig. Oplevelsen har været præget af en følelse af fællesskab, samarbejde og en enorm vilje og lyst til at hjælpe hinanden. Det er i høj grad afgørende for, hvor de befinder sig i dag:
”Man skal ikke være bange for at række ud og bede om hjælp. Selvom man selv sidder med ideerne, så er det oftest andre, der har mere erfaring. Det blå miljø er en familie, hvor vi hjælper hinanden. Vi var aldrig nået dertil, hvor vi er i dag, hvis det ikke havde været for de mennesker og de netværk og miljøer, vi er stødt på undervejs”, siger Lasse Skriver Møller.
”Finansieringen fra Den Danske Maritime Fond har også været afgørende. Deres støtte var en kæmpe blåstempling af vores idé, og det åbnede fuldstændig dørene op for os, og fik andre til at kigge i retning af vores projekt,” uddyber Martin Stockholm.
Sidenhen har DanaDynamics fået flere investorer med ombord og videreudviklet deres autonome system. De har eksempelvis søsat en ny amfibie-drone i efteråret 2022, der indsamler miljødata. DanaDynamics står i dag med to færdigudviklede droner og et navigationssystem, hvor det allerede er lykkedes at få de første salg i hus.
Stort globalt potentiale
Hos DanaDynamics er der stor stolthed forbundet med deres geografiske placering. De bruger aktivt fortællingen, om Danmark som søfartsnation og Svendborg som maritim højborg, i kommunikationen om deres produkter. Duoen har flere strategiske samarbejdspartnere fra brede dele af den maritime industri i Danmark, der igen er et udtryk for den stærke blå familie:
”Danmark er en søfartsnation, der medvirker til at skabe arbejdspladser og vækst i Danmark. Vi skal være med helt fremme i arbejdet med at skabe nye og innovative løsninger, der sikrer, at vi også i fremtiden kan være en førende søfartsnation. Det gør vi ved at samarbejde på tværs af industrien, og hvor vi har en helt unik styrkeposition i Danmark”, fortæller Martin Stockholm.
Den stærke maritime industri i Danmark forstærker DanaDynamics gennemslagskraft på markedet, hvor de allerede nu oplever europæisk interesse for deres produkter. Og potentialet er stort. På produktsiden kan DanaDynamics’ system konverteres til forskellige fartøjer og skibstyper, og det gør markedet enormt. Nye undersøgelser fra Research and Markets viser, at den estimerede markedsværdi for førerløse fartøjer i 2022 var på mere end 4,4 milliarder kroner. Et tal der forventes at stige til mere end 10 milliarder kroner i 2030.
Også på lovgivningsområdet er der spændende ting på vej, der medfører nye muligheder:
”Som i så mange andre brancher er teknologien foran lovgivningen. Men vi ved, at forandringerne er på vej, så både de nationale og internationale regelsæt åbner op for mere autonom sejlads. Vi drømmer om at danske skibe skal sejle med dansk udviklet software som vores”, siger Lasse Skriver Møller.
Fakta om DanaDynamics
DanaDynamics udvikler et autonomt navigationssystem til brug i maritime droner og skibe. Det overordnede formål med at udvikle autonomien er at øge sikkerheden til søs og lette betjening og håndtering af fartøjer. Systemet kan integreres til forskellige niveauer afhængig af fartøjstype, opgave og lovgivning.
DanaDynamics udvikler modulære maritime droner, der forener fleksibilitet, grøn teknologi og design. De arbejder med to forskellige typer af droner, som kan medføre op til 300 kg. Payload, og som kan bruges til eksempelvis opmåling i havne og indsamling af miljødata og miljøprøver. Det autonome system testes løbende gennem arbejdet med dronerne og i SIMAC’s sejlende laboratorium, THURØ.
Læs endnu mere om DanaDynamics på deres hjemmeside.