Tilbage til nyhedsoversigten

20 års forskning og et generationsskifte senere – utraditionel dansk startup står foran stort gennembrud med miljøforbedrende skibsmaling

Det har taget knap 20 år at nå frem til en innovativ bundmaling, der ved at fastholde giftige kemikalier i skibsmalingen kan halvere miljøbelastningen i forhold til traditionel bundmaling. Med både iværksætterlån og forskningsmidler fra Den Danske Maritime Fond står EnCoat nu foran et potentielt gennembrud, men rejsen derhen har været alt andet end traditionel.

Tålmodighed er en dyd. Sådan lyder det kendte ordsprog, der kan virke abstrakt, men for den danske startup EnCoat er der noget om snakken. Efter mere end 20 års forskning står EnCoat nu potentielt overfor et kommercielt gennembrud. De har udviklet en innovativ og omkostningsbesparende teknologi til bundmaling af skibe, der tager hensyn til miljø og havets biodiversitet ved at begrænse udledningen af giftstoffer i malingen.

Årsagen til, at EnCoat langt om længe står foran et gennembrud skyldes, at flere faktorer nu går op i en højere enhed.

”Den eksisterende bundmaling på markedet indeholder kobber, der er effektivt til at forhindre begroning, men også er både dyrt og giftigt. Det forsøger vi at gøre op med. Timingen er meget gunstig, fordi der er en øget miljømæssig bevågenhed i den maritime sektor, hvor bæredygtighed både er blevet et lovkrav og et konkurrenceparameter. Samtidig er vores teknologi omkostningsbesparende, og de faktorer gør, at vi nu har fået vind i sejlene,” siger Jacob Erik Holmblad, der er bestyrelsesformand i EnCoat.

Banebrydende løsning på et brancheproblem

Det er et velkendt problem i den maritime sektor, at den eksisterende bundmaling indeholder kobber, som udleder giftstoffer i havet og dermed forurener havmiljøet. Bundmaling er nødvendigt, fordi begroning udgør en sikkerheds- og miljømæssig udfordring, da det begrænser manøvreevnen og reducerer sejlhastigheden, hvilket kan øge brændstofforbruget med op til 85 procent.

EnCoat har udviklet en indkapslingsteknologi, som reducerer behovet for kobber i malingen, og samtidig fastholder den tilbageværende mængde kobber i malingens overflade – der hvor den skal virke – uden at gå på kompromis med evnen til at beskytte mod begroning.

Internationalt gennembrud på vej

Det lykkedes EnCoat i 2018 at dokumentere, at anvendelsen af maling på lystbåde baseret på deres indkapslingsteknologi er lige så effektiv som den eksisterende maling. Sidenhen har EnCoat fokuseret på at udvikle teknologien til storskibsmarkedet, og det er nu så lovende, at flere af verdens førende malingsproducenter proaktivt har rakt ud efter indkapslingsteknologien. EnCoat har i dag udviklingssamarbejder med producenter, der tilsammen står for 90 procent af verdensmarkedet.

”De tester i øjeblikket intensivt vores indkapslingsteknologi på deres maling. Testfasen fortsætter de næste to år, og så har vi en klar forventning om, at resultaterne kommer til at vise, at teknologien også er effektiv på storskibe. Når vi når dertil, ser vi ind i et enormt marked,” fortæller Jacob Erik Holmblad.

Den kommercielle udvikling forventes at ske via licenser, hvor malingsproducenterne betaler licens til at anvende EnCoat’s indkapslingsteknologi i netop deres maling.

En utraditionel startup-fortælling

Udviklingen af teknologien har stået på siden 2006 og har budt på både en konkurs, et ejerskifte, en række testfejl og et igangværende generationsskifte undervejs. Jacob Erik Holmblad overtog roret som bestyrelsesformand i 2016, og på det tidspunkt var gennemsnitsalderen i virksomheden rundt 70 år. Senioriværksætterne er hele forudsætningen for, hvor virksomheden er i dag, men det har også været en klar prioritet for EnCoat at sikre de rette ressourcer til det næste udviklingsben og sætte gang i et generationsskifte for at fremtidssikre virksomheden.

”Det hører med til god ledelse, at man kigger på risici, og vi var opmærksomme på, at vi var enormt sårbare, hvad angår alder og kompetencer, da vi ikke havde nogen til at tage over for os. Men sammen med blandt andet DTU lykkedes det at tiltrække unge kompetencer, og det er fulgt op med en ny direktør, som har det rette mix af tekniske og kommercielle færdigheder. Tilsammen gør det, at virksomhedens eksistens er sikret den dag, vi gamle slår op i banen. Og jeg skal hilse at sige, at det i den grad også har været godt for virksomheden – både funktionelt og når det gælder diversitets- og alderssammensætningen,” fortæller Jacob Erik Holmblad med et smil på læben.

Flere bidrag fra Den Danske Maritime Fond

EnCoat har over to omgange modtaget støtte fra Den Danske Maritime Fond. Det vækker glæde hos direktør Lotte G. Lundberg, der håber, at EnCoat kan være med til at inspirere andre iværksættere.

”Det er en inspirerende fortælling, der tydeliggør, at iværksætteri ikke er betinget af hverken alder eller baggrund. EnCoat er blevet drevet af nogle ildsjæle på tværs af generationer, der brænder for at skabe innovation og grøn omstilling i Det Blå Danmark. Vi håber, at deres fortælling kan være med til at inspirere både nuværende og fremtidige startups til at søge mod det maritime, for vi har brug for flere blå iværksættere til at styrke vores maritime førerposition,” siger Lotte G. Lundberg.

EnCoat er taknemmelige for støtten fra Den Danske Maritime Fond, som har haft stor betydning for deres udvikling.

”Det har samme værdi som den første ordre. Støtten fungerer som en reference og så ovenikøbet fra nogle med en dyb indsigt i branchen, der viser en tro på projektet. Vi har hele vejen igennem oplevet Den Danske Maritime Fond som utroligt imødekommende og støttende, hvor de har fungeret som både sparringspartner og bindeled til relevante aktører. Og selv i perioder, hvor vi har været i en bølgedal – som er en del af virkeligheden for en startup som os – er de blevet ved med at tro på os og vores projekt,” siger Jacob Erik Holmblad.

Læs mere om projektet her og her.

Tilbage til nyhedsoversigten