Baggrund
Den grønne omstilling inden for transport (fly, maritim og vej) er en udfordring i de områder, hvor slutforbrugeren ikke er ansvarlig for hele den pågældende transport. I modsætning til personbiler, hvor en grøn løsning betales af og direkte kan tilskrives den enkelte bruger i form af f.eks. el-biler, er det umuligt for den enkelte forbruger at sikre at alle ombord på et fly eller en færge vil vælge en grøn løsning. Det samme gælder for fragt hvor den enkelte kunde (Nike, IKEA eller Amazon) ikke kan sikre, at alle containere på et skib ønskes leveret med grønne brændstoffer. Der er derfor brug for at kanalisere den mulige merbetaling fra visse kunder, til de leverandører, der kan tilbyde en grøn løsning. Der skal så at sige være mulighed for at booke en grøn transport, betale for denne ydelse, og kræve (claim) et bevis for at dette fandt sted. Et sådan Book & Claim system findes ikke indenfor det maritime, i modsætning til f.eks. flytransport, hvor man som kunde kan købe CO2-kompensation.
Projekt
Projektet ’Global Shipping Book & Claims System Design’ vil analysere og beskrive hvordan et sådant Book & Claim system kan laves, og hvordan det kan tilpasses den danske skibssflåde. Projektdeltagerne dækker de største danske skibsejere gennem direkte deltagelse og/eller deltagelse via medlemskab af enten Danske Rederier eller Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Projektet vil gennem workshops med de danske rederier sikre, at de resultater der opnås formidles direkte og effektivt.
Forventede resultater
Det forventes at projektet dels vil levere en beskrivelse af hvorledes et Book & Claim system kan fungere, samt levere et forslag til et roadmap for de danske skibsejere, der beskriver hvordan et Book & Claim system kan designes for deres specifikke flåder. Resultater fra projektet vil blive præsenteret til medlemmerne af Danske Rederier, samt blive præsenteret ved relevante konferencer. Endeligt vil Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping sikre, at der udfærdiges publikationer af resultaterne, således at de kan benyttes i den globale dekarbonisering af skibsfarten frem mod 2050.