Baggrund
Ballastvandskonventionen trådte i kraft den 8. september 2017. Visse skibe, for eksempel i nærskibsfarten, kan få en dispensation fra konventionen, hvis de opererer mellem havne, som er lige belastede med invasive arter. ”Same Risk Area”-konceptet, som forenkler risikovurdering og tillader myndighedsbehandling af hele områder, er nu anerkendt af IMO. ”Same Risk Area” er udviklet i Danmark og har været støttet myndigheder og fonde i Danmark. Der er kun begrænset vejledning i IMOs retningslinjer for risikovurdering om ”Same Risk Area”, og industri og myndigheder efterlyser mere information. Den Danske Maritime Fond støtter derfor en workshop, som har til formål at samle interesserede myndigheder, konsulenter og industrirepræsentanter for at give et samlet overblik SRA metoden, analytiske værktøjer og de igangværende og planlagte projekter.
Projekt
På vegne af Miljøstyrelsen og med opbakning fra Søfartsstyrelsen og Danske Rederier afholder Litehauz ApS (d. 7-8. maj 2018) en 2-dages international workshop om ballastvandskonventionens dispensationsordning og anvendelsen af ”Same Risk Area” konceptet. Workshoppen er sideløbende til de igangværende projekter omkring udvikling af værktøjer og afprøvning af SRA i Kattegat. Workshoppen skal give en første vidensudveksling på området og vil give mulighed for at begynde at harmonisere emner som metode, dataudvælgelse, fortolkning og myndighedsbehandling af ”Same Risk Area”.
Forventede resultater
Workshoppen skal give et overblik over ”Same Risk Area” metoden og de analytiske værktøjer, og munde ud i anbefalinger, om hvordan metoden bedst kan anvendes. Anbefalinger skal føre til ensartede ansøgninger og lettere administration af dispensationer under Ballastvandskonventionen. Det vil især begunstige nærskibsfarten.
Link til annonceringen af workshoppen, der afholdes d. 7-8. maj 2018: Link
Link til research paper: Same Risk Area: An area-based approach for the management of bio-invasion risks from ships’ ballast water