Baggrund
Uddannelse er en af de vigtigste grundsten i et ungt menneskes liv. Den styrker den unges trivsel, baner vej for en god fremtid og kan være vejen væk fra en uhensigtsmæssig social arv. Folkeskolen er altså startskuddet på livet og har bl.a. til formål at forberede eleverne til videre uddannelse. Dog lykkes det ikke for 8% af folkeskoleelever at aflægge folkeskolens obligatoriske prøver – et krav for at kunne fortsætte i store dele af uddannelsessystemet. Der er altså unge, der falder igennem det sociale og faglige sikkerhedsnet.
Skoleskibet Zar vil være med til at skabe interesse for Det Blå Danmark hos unge på et tidspunkt, hvor de skal vælge, hvilken vej de skal videre i livet. Skibet har hjemhavn i Helsingør og er en del af livet på havnen og livet omkring Kronborg. Når skibet ikke er ude at sejle med elever, er det muligt at komme med ud at sejle med en af Europas bedst bevarede tremastede skonnerter.
Projekt
Skoleskibet Zar giver unge en alternativ afslutning på folkeskolen, hvor der er fokus på det hele menneske. Skoleskibets primære formål er at tilbyde folkeskoleelever i 9. og 10. klasse en skoleform, der sikrer unges udvikling, selvstændighed og jobmuligheder. Et skoleskib er en unik pædagogisk platform og på baggrund af erfaringer og evidens tilbyder skibet en maritim afslutning på folkeskolen, hvor de bliver klædt på til at begå sig i såvel samfund som uddannelsessystemet og jobmarked. Livet til søs giver dem succesoplevelser, styrker dem fagligt og lærer dem at samarbejde, og flere får interesse for maritime erhverv.
Skoleskibet vil desuden skabe varig beskæftigelse og helårsjob for en besætning på seks personer, ligesom skoleskibet vil bidrage til arbejdspladser på skibsværftet og ved diverse maritime underleverandører.
Forventede resultater
Skoleskibet Zars mål er, at mindst 90% af eleverne gennemfører opholdet og består de obligatoriske afgangsprøver, ligesom eleverne efter skoleåret går fra borde med styrkede personlige egenskaber, der støtter og guider dem i deres videre liv. Det forventes, at mindst 80% af eleverne kommer videre i uddannelse eller i et arbejde, som har til formål at få den unge i videre uddannelse.