Billede: Panel exposure site at CoaST Maritime Test Centre (CMTC).
Copyright DTU-CoaST (The Hempel Foundation Coatings Science and Technology Center)
Baggrund
Projektet bygger videre på et flerårigt F&U samarbejde mellem DTU/CoaST og EnCoat ApS, som har udviklet en indkapslingsteknologi til brug for polerende bundmalinger. Sidstnævnte har været banebrydende for opnåelsen af en betydelig reduktion af mængden at kobber i bundmaling – uden tab af effektivitet. DTU/EnCoat har senest samarbejdet om et erhvervsforskerprojekt, der skal tjene som videnbase for at undersøge effekten af en række specialdesignede råvarer, for ad den vej at søge løsninger til en fortsat kobberreduktion.
Projekt
Størstedelen af handelsflåden bruger i dag biocidholdige bundmalinger med et højt indhold af kobber-forbindelser for at modvirke begroning af skibets skrog. Den centrale udfordring er at klarlægge, hvordan en række nye råvarer påvirker den tørre malingfilms poleringshastighed og dermed den nødvendige koncentration af virksomt kobber. En dybtgående forståelse af sammenhængen mellem poleringshastighed og kobberindhold er vejen til en afgørende reduktion af kobberindholdet.
Forventede resultater
Projektresultaterne forventes tilsammen at skabe det nødvendige overblik og forståelse for de funktionaliteter, der kan føre til en reduktion af kobberindholdet. Målet er at skabe en flerhed af forslag, som tilsammen kan bidrage til målet om at nedbringe mængden af kobber. Effekten af denne viden, der gør antifouling malinger mere bæredygtige, vil på sigt kunne måles på:
• Adgang til mere miljøvenlig bundmaling med lavere kobberindhold og uændret effektivitet og levetid.
• Tilbud om antifouling malinger, som honorerer de bebudede skærpede myndighedskrav til udledning af navnlig kobberforbindelser i havne, kystnære områder og regionale farvande.
• Skibsmalingsproducenter kan spare omkostninger ved at reducere mængden af aktivstoffer – typisk kobberforbindelser- som er langt den dyreste komponent i antifouling malinger.
• Rederierne vil kunne flage miljøbevidsthed og benytte bundmaling med minimeret kobberindehold. Det vil kunne bruges som en branding- og konkurrenceparameter, både i relation til mindst mulig forurening af havet – samt når en glat bund mindsker brændstofforbruget og dermed luftforureningen.
Forskningsresultaterne vil blive formidlet til konferencer og publiceret i anerkendte tidsskrifter. Desuden vil der blive udarbejdet en afsluttende projektrapport, der er mere populærvidenskabelig og anvendelsesorienteret.