Baggrund:
DTU Mekanik har tidligere med hjælp fra FORCE Technology haft et kursus (41263 ’Grundlæggende skibs- og offshoreteknik 2’), hvor de studerende gennem modelforsøg studerede fremdrivningsforholdene for et skib. Igennem forsøgene udformede og undersøgte de studerende egne bulbe med sigte på at gøre stillevandsmodstanden mindre. Kurset blev støttet af Den Danske Maritime Fond, og på den måde kørte kurset gennem i alt 10 år; altid med særdeles god feedback fra de studerende. Den økonomiske støtte udløb med udgangen af 2020, hvilket var sammenfaldende med pensioneringen af den kursusansvarlige. DTU ønsker nu at udvikle et lignende kursus, men til forskel gennemført ved brug af DTUs egne faciliteter i DTUs Vandhal (B114).
Projekt:
Tanken er at udvikle fem skibstekniske modelforsøg til praktisk gennemførelse i Vandhallen. Gennem opgradering og ved brug af de eksisterende forhold skal tilbydes demonstrationsforsøg; alle med fokus på modstand og manøvrering. Specifikt vil indholdet i forsøgene sigte mod:
1. Stillevandsmodstand
2. Bølger og bølgegenerering
3. Forøget fremdrivningsmodstand ved sejlads i bølger
4. Propellerforsøg
5. Brug af skibssimulator mht. styring og manøvrering.
DTUs skibssimulatorer er leveret af FORCE og har allerede været brugt i undervisningen i en årrække. På basis af forsøgsrækken ønsker DTU også at udbyde forskellige workshops med et delvist rekrutteringsmæssigt perspektiv. Disse vil være målrettet gymnasieelever, erhvervsuddannelser samt diplomingeniørstuderende på deres første år inden specialisering. I tillæg er det tanken at udvikle et kursus lig med ovennævnte (historiske) kursus41263. Endelig er det oplagt at implementere forsøgene i eksisterende maritime kurser for at understøtte læringen af skibstekniske kerneområder. Samlet set opnås mulighed for at vise et segment af spændende, men også udfordrende, tekniske problemstillinger, som den maritime industri står over for i relation til energioptimering og bæredygtighed.
Forventede resultater:
Projektet vil give DTUs egne maritime studerende lettere og oftere adgang til praktiske skibstekniske modelforsøg, og samtidig åbnes for rekrutteringsevents, hvor unge mennesker i praksis kan møde det maritime. Herved rettes fokus mod en maritim (skibsteknisk) karriere og mod en forbedret læring, forståelse og viden hos de afsluttende maritime ingeniører fra DTU.