Illustration: KNUD E. HANSEN
Baggrund
Baggrund Danmarks nuværende ocean- og arktisgående forskningsskib Dana IV ejes af DTU og er fra 1981 og både teknisk, forskningsmæssigt og miljømæssigt forældet. Der skal derfor bygges et nyt forskningsskib – DANA V. Det nye skib skal være platform for marin monitering samt marin forskning på internationalt ledende niveau, inden for f.eks. klima og biodiversitet, geologiske samt akvatiske ressourcer og deres bæredygtige udnyttelse. Skibets skal yderligere bidrage målrettet til det maritime videnskabelige område, herunder maritime ingeniøruddannelser og som innovations- og testplatform for den maritime sektor.
Projekt
Design- og byggefasen af det nye forskningsskib rummer en oplagt mulighed for udvikling og gennemførelse af maritime uddannelsesaktiviteter med formålet at tiltrække flere studerende til det maritime område. Både det afsluttede forskningsprogram BlueINNOship og det igangværende ShippingLab viser, at adgangen til forskningsbaseret viden er kritisk for det Blå Danmark. De har også vist, at den danske maritime forskning er blevet bredere funderet og rækker længere ud i de maritime miljøer end før. Flere og flere problemstillinger kræver tværgående løsninger, der forholder sig til sektorkobling. Desuden er uddannelsen af maritime ingeniører bredt set uvurderlig for branchen, og uddannelse af næste generation maritime ingeniører skal ikke kun forholde sig til enkelte afgrænsede områder. En bæredygtig udvikling kræver forståelse for mange forskellige perspektiver, og design og byggefasen af DANA V er oplagt til at lære de studerende den tværfaglige viden, der er behov for. Derudover kan design- og byggefasen af Danmarks nye arktisgående forskningsskib bruges aktivt til at promovere det maritime område.
Forventede resultater
DTU ønsker med nærværende ansøgning, at design og byggeri af det nye forskningsskib bidrager til uddannelse af fremtidens maritime studerende, hvor læring og forståelse af byggeprocessen af et skib kan ses og måles, fx i forhold til skibsprojektering, autonomi, bæredygtighed, livscyklusanalyser, grønne løsninger, støjminimering og systemforståelse, som alle er vigtige områder for fremtidens skibsfart. Dette konkret ved at udvikle nye kurser/uddannelsestilbud i samarbejde med industrien og de øvrige danske maritime uddannelsesinstitutioner, herunder Maritime Research Alliance (MRA).