Tilbage til søgeresultatet

DTU Electro, Advanced Navigation Assistance System for Highly Automated Vessels (AI-NAVIGATOR)

AI-NAVIGATOR_visual

Baggrund

Når der sker en ulykke til søs, som involverer et eller flere fartøjer, vil årsagen til ulykken i 4 ud af 5 tilfælde tilskrives mandskabet på broen. Den type af årsagsforklaring, hvor skibsførerens beslutninger har ledt til ulykken, er en simplificering af virkeligheden. I rapporten “Safety Analysis of EMCIP Data” fra EMSA (2022), viser analyserne, at det vi umiddelbart adresserer som ”menneskelige fejl” er et resultat af et langt mere komplekst samspil mellem adfærd og teknologi. En moderne skibsbro er udstyret med en et stort antal tekniske instrumenter med en begrænset grad af integration. Ulempen ved den begrænsede integration er, at den kognitive belastning hos bro-mandskabet kan medføre reduceret ”situational awareness” og fejlfortolkninger i risikovurderingen af en situation. Derfor er der behov for en ny generation af systemer til beslutningsstøtte, som kan udføre brodata-integration ”bag kulissen”. Den integrerede information tilgængeliggøres således, at den tilvejebringer beslutningsunderstøttende data for bromandskabet og understøtter sikker navigation. Den nye bølge af teknologisk udvikling relateret til implementering af det autonome skib har potentialet til at indfri det løfte. Dog er de nuværende teknologiske løsninger stadig i et udviklingsstadie, hvor systemerne er designet til at være i overensstemmelse med basale dele af COLREGs, hvilket ikke inkluderer ”godt sømandskab”, som er centralt.

Projekt

AI-NAVIGATOR udvikler det første beslutningsstøttesystem, som kan analysere et navigationsscenarie baseret på både COLREGs og en datadrevet modellering af ”godt sømandskab”, som leverer navigationsforslag, der reducerer risikoen for ulykke. AI-NAVIGATOR anvender metoder inden for kunstig intelligens til at udvikle en beregningsmæssig model af ”godt sømandskab” ved at anvende hidtil ikke analyserede data fra maritime akademiers simulatorer. Output er udviklingen af en strukturel model, som højner bro-mandskabets ”situational awareness” og forbedrer risikovurdering i relation til kollision.

Forventede resultater

(1) Et valideret intelligent beslutningsstøttesystem (navigation), som præsenteres for relevante stakeholders.
(2) Publicering af et forskningsdatasæt af modellen for ”godt sømandskab”.
(3) Design af en evalueringsprocedure for bedømmelse af niveauet for ”godt sømandskab” målrettet beslutningsstøttesystemet AI-NAVIGATOR.

 

Information

 

Projektnavn:

AI-NAVIGATOR

Type:

Almennyttigt

Tema:

Maritim forskning

Tid:

2023-2025

Kontakt:

DTU Electro
Anker Engelundsvej 101
2800 Kongens Lyngby
www.electro.dtu.dk