Tilbage til søgeresultatet

DTU Construct, Testfacilitet til undersøgelse af motortekniske udfordringer ved langtidsdrift med metanol

Testmotoren er udrustet med egenudviklet brændstofsystem, der muliggør at skifte mellem to brændstoftyper uden kørslen afbrydes. De to stålbeholdere til venstre I billedet kan tilsammen indeholde den størst tilladte mængde af brændstofmed lavt flammepunkt, der må benyttes i DTU’s laboratoriebygning

Baggrund

Anvendelsen af low carbon fuels som metanol, LPG og ammoniak er i hurtig vækst i den maritime industri, men erfaringerne er stadig i den spæde startfase. Nye typer af udfordringer med motorers pålidelighed viser sig først under langvarig drift med varierende drifts betingelser. Med store marinemotorer er det meget omkosteligt at foretage langvarige forsøg med testmotorer på landjord, så derfor må den type undersøgelse foretages på motorer der er i operation på et skib. Med low carbon fuels er testmulighederne yderligere vanskeliggjort af at de har et lavt flammepunkt, hvilket kræver skærpede sikkerhedskrav omkring forsøgsmotoren og brændstofforsyningen.

Projekt

I et projekt med bl.a. Mærsk er en lille dieselmotor blevet kraftigt modificeret til at kunne teste vanskelige brændstoffer og den testmotor har vist sig også at være særdeles egnet til at teste metanol og etanol tilsat en lille mængde tændingsadditiv. Der er efterspørgsel på at foretage forskellige typer tests med metanol, som DTU desværre ikke kan udbyde fordi den eksisterende motor er forbeholdt CLEO (Cold-processed Lignin Ethanol Oil) og andre tykflydende brændstoffer såsom pyrolyseolie, som der også er testefterspørgsel på. Sideløbende med udvikling af testmotor til CLEO, er en udendørs testcelle med plads til to motorer blevet opført og godkendt til at foretage ubemandet motortest med brændstoffer der har lavt flammepunkt. Den er opført med henblik på at langtidsteste CLEO, hvor den ene plads i testcellen er reserveret til det formål.

Det ansøgte projekt omhandler udvidelse af DTU’s test kapacitet så endnu en testmotor vil blive sat op i den nye testcelle til ubemandet test. Den testmotor og brændstofforsyning vil blive baseret på erfaringer fra CLEO testmotoren, men målrettet til lavviskøse brændstoffer med lav tændvillighed som metanol. Således vil DTU blive klar til at kunne tilbyde specialiserede langtidstest med metanol på en motor, der er fuldt udrustet med sensorer og tilpasset metanol.

Forventede resultater

At skabe muligheder for at langtidsteste (200-400 timer):

  • Forskellige metanol additivers indflydelse på slitage, belægninger og korrosion i indsprøjtningssystem.
  • Forhold der giver anledning til termisk revnedannelse af dysespids og andre termisk udfordrede dele.
  • Forskellige additivsammensætninger i smøreolie og deres indflydelse på smøreevne, belægninger, vandtolerance, korrosionsbeskyttelse og kemisk stabilitet.

 

Udendørs testkabine godkendt til ubemandede motorforsøg med brændstoffer, der har lavt flammepunkt. Den separate kabine til venstre i billedet er til brændstofforsyning af motorer i kabinerne til højre.

Information

Projektnavn:

Testfacilitet til undersøgelse af motortekniske udfordringer ved langtidsdrift med metanol

Type:

Almennyttigt

Tema:

Maritim forskning

Tid:

2024-2025

Kontakt:

DTU Construct
Anker Engelunds Vej 101
2800 Kongens Lyngby
www.mek.dtu.dk