Baggrund
I 2020 indgik Danmark som det første land et grønt strategisk samarbejde med Indien med den maritime sektor som én af de udvalgte kerneområder. Siden har Danmark og Indien indgået flere hensigtserklæringer om at styrke det maritime samarbejde, bl.a. oprettelse af et maritimt Center of Excellence. Projektet ønsker at skabe konkret indhold til disse formelle partnerskaber, og i øvrigt drage nytte af det forbedrede forhold mellem Danmark og Indien.
Indien rummer både et betydeligt nationalt marked, har en ung demografi og en veluddannet arbejdskraft, som sammen med myndighedernes planer om revitalisering af havne, indre vandveje og værfter gør det attraktivt for den danske maritime industri at positionere sig overfor Indien. Mulighederne i Indien er betydelige, men alligevel ofte uden for rækkevidde af danske SMV’er, grundet mangel på lokal indsigt og netværk.
Projekt
Projektet vil gennemføre en foranalyse, der vil afdække eksportmuligheder for danske maritime løsninger i Indien, herunder en kortlægning af konkrete indiske behov og potentielle danske løsninger, samt facilitere en indledende dialog mellem relevante partnere. Hvis interessen blandt de danske virksomheder for et maritimt eksportfremstød mod Indien er tilstrækkelig stor, vil projektet udvikle et koncept for et reelt eksportfremme-program baseret på NORDIN-projektets metode. Fra 2018-21 hjalp NORDIN 36 danske SMV’er med at tilgå Indien, og indfriede 87% af de deltagende virksomheders erklærede mål.
Forventede resultater
Projektets partnere Asia House, Danske Maritime, Innovationscentret i Bangalore, Dansk Industri – Indien samt konsulentvirksomheden Red Thread Consulting har til sammen et godt kendskab til den maritime industri i såvel Indien som Danmark og forventer at projektets forskellige aktiviteter tilsammen vil føre til:
1. Kortlægning af delområder inden for det blå Indien, hvor danske virksomheder har en konkurrencefordel, samt de virksomheder, som kunne være relevante.
2. Identificering af indiske sektoreksperter og konsulenter, der i kraft af deres netværk og forbindelser inden for den maritime industri kan skabe kontakt til mulige indiske klienter.
3. Identificering af 25 konkrete indiske leads, præsenteret i et overskueligt templateformat
4. Møder og dialog med mindst 50 danske maritime virksomheder i forhold til eksport af maritime løsninger til Indien.
5. Facilitering af mindst 10 B2B-dialoger mellem indiske og danske maritime virksomheder.
6. Udkast til en projektansøgning for et opfølgende eksportfremme-projekt, såfremt relevant.
Mulighed for at deltage i projektet vil snarest blive annonceret overfor relevante danske maritime virksomheder.